Södertälje centrum kan få officiell shorts och kjoldag under 2019

Första juli 2019 kan bli Södertäljes officiella shorts- och kjoldag. Det vill Centrumföreningen införa som Södertäljes egna tradition för att visa på bred mångfald, stolthet och att olikheter är en styrka.

Alla är varmt välkomna till Södertälje Centrum oavsett kultur, kön eller vilka kläder man har på sig. Den 1 juli uppmanas alla Södertäljebor och besökare att ta på sig sina färggladaste shorts och kjolar och komma ner till stan.

Efter att en satirartikel fått spridning i sociala medier om att Södertälje kan få shortsförbud (läs den på: http://www.sodertaljenyheter.se/nyheter/sodertalje-centrum-kan-fa-shortsforbud/), vill vi kontra med att det är en styrka att vara olika och viktigt att man kan vara den man är. Det är alltid välkommet i Södertälje.

Samtidigt vill vi passa på att skapa en färgglad stämning och lyfta fram mångfalden i Södertälje. Invånare och besökare uppmanas också att ge komplimanger till varandra när de ser någon som har fina shorts eller kjol på stan. En dag för kärlek och omtanke till varandra.

–Vi vill införa en tradition i Södertälje som visar att olikheter är en styrka. En dag där det framgår vilken färgglad stad Södertälje är och att vi som bor och arbetar här värnar om varandra och ger omtanke och kärlek till vår omgivning, säger Aljoša Lagumdžija centrumchef på Södertälje centrumförening.

Centrumföreningen kommer i samband med shorts- och kjopldagen att ha en tävling i sociala medier. Om man köper shorts eller en kjol under våren 2019 i en av de lokala butikerna i centrum, tar en bild, taggar butiken och taggar bilden #shorts&kjolisödertäljecentrum, i sociala medier har man chans att vinna 1000 kr i presentkort. En jury i Centrumföreningens utskott Puls 24/7 kommer att utse en vinnare som juryn bedömer har de färggladaste och snyggaste shortsen eller kjolen. Detta blir ett inslag i firandet av Kanalåret 2019 där många andra roliga aktiviteter kommer att ske under året.

–Det kan bli en kul lokal aktivitet som skapar en känsla av gemenskap som kan gynna den lokala handeln, vill också passa på att tacka Södertäljenyheter för den goda idéen till den här dagen, det visar tydligt att nya idéer kan komma från all möjliga håll, säger Aljoša Lagumdžija centrumchef på Södertälje centrumförening.

Också ordningsvakter och patrullerade polis kommer att uppmanas av Centrumföreningen att ge fina komplimanger till de som har på sig shorts och kjolar den 1 juli 2019.

Södertälje centrum där världarna möts.

• södertälje centrum
  • centrumförening