Upcoming designtalang lanserar dagbädd i samarbete med Sofacompany

Nyhet   •   Maj 10, 2016 10:00 CEST

Vinnare av vår designtävling - Nikoline Tryde Hølund

"Har du en känsla för heta nya trender och kan översätta dem till designidéer, är det dig vi letar efter. Du behöver inte vara snickare eller utbildad designer. Sofacompany och FINDERS KEEPERS inbjuder alla att delta i formgivningstävlingen 2015.", så lät förfrågan från Sofaompany och FINDERS KEEPERS i höstas.

De två företagen delar kärleken till dansk design, kommande talanger och kvalitét, vilket är varför de gick samman i en storskalig tävling; att främja nya trender och nya konstruktioner.

"Vi skulle verkligen vilja få våra händer på några av de nya, kommande designtalanger som finns där ute. De har oftast idéer som är lite mer rå och opolerad i uttrycket, och det leder ofta till några bra och nya konstruktioner. De har sitt finger på pulsen och då de inte ännu "ogiltiga" av de begränsningar som kan vara i möbelindustrin." säger Sofacompanys Creative Director, Catherine Rudolph.

Företaget fick flera hundra bidrag från unga, blivande designers, och efter en grundlig genomgång valdes fem idéer ut och de inbjöds till ett seminarium i soff-företagets huvudkontor. Renderingar bereddes och en online-enkät sattes irörelse. Online rösterna talade för 33%, FINDERS KEEPERS för 33% och Sofacompany för 33%, för att bestämma den slutliga vinnaren.

REM

Nikoline Tryde Hølund vann designtävlingen strax före jul med utformningen av den vackra och eleganta dagbädd REM och berättar om sin design:

"Min design är baserad på hantverket, med känsla för detaljer och material. Stilen är skandinavisk i en modern design med rena linjer och en touch av det förflutna. Jag utövade tapetsering i traditionell klädsel Jag har haft så många olika möbler i händerna, och därför vet jag vad som fungerar både estetiskt och funktionellt. På en daglig basis jag gör möbler för Erik Jørgensen, och får därför arbeta med både ny design och designklassiker.

REM

Jag drömmer om att kunna leva på att utforma möbler, både i mitt eget namn och i samarbete med redan etablerade möbeltillverkare. Jag har planer på att resa över världen och vidareutbilda mig inom möbeldesign, så den här tävlingen ser jag som den perfekta språngbräda in i mitt nya designäventyr. "

Produktuppgifter

REM är täckt i 67% ull i ljusgrått, som bärs av en elegant svart stålram och har vackra detaljer i cognac anilinläder - och är den första i en serie av nya konstruktioner med läderdetaljer från företaget.

PRIS: 9,495:-

Bredd: 205 cm

Djup: 108 cm

Höjd: 76 cm

Material: Andie Ljusgrå: 67% ull, 26% nylon, 7% polyester.

Läder: Ren anilin

LANSERING: REM lanserades torsdag. 12 maj kl 10:00.