En havefest med det hele - fra jazzmusik til alt om haven

Nyhet   •   Jul 04, 2019 15:39 CEST

Den stora trädgårdsfesten

Den Stora Trädgårdsfesten på Sofiero er et af Sydsveriges mest populære haveevents med omkring 18.000 gæster hvert år. Det tilbagevendende arrangement byder altid på nyheder og lyst til at eksperimentere. Årets havefest foregår 23.-25. august med alt lige fra en rejse gennem en eventyrverden til muligheden for en mere bæredygtig livsstil.

Den Stora Trädgårdsfesten 2019 byder på inspiration og kundskab om haven samt salg af blomster og planter. Under festlighederne kan gæsterne vælge mellem at deltage i det fuldspækkede program eller blot drysse rundt i ro og mag og nyde den fantastiske stemning. Overalt på Sofiero emmer det af fest og haveglæde, og hvert eneste år lokker eventet gæster fra Sverige og Danmark samt turister fra hele verden.

”Vi har høje ambitioner om at give gæsten en oplevelse, som er fuld af kreativitet, inspiration, kvalitet, mangfoldighed og kundskab. Og i disse tre dage fylder vi Sofiero slot og slotspark med netop alt dette. Det er en vidunderlig mulighed for at møde haveeksperter, haveelskere og livsnydere, og blive inspireret af såvel det spektakulære som det jordnære.”

Martina Arnér, Projektleder Den Stora Trädgårdsfesten 2019

Med Farbror Grön som guide

Johannes Wätterbäck, eller Farbror Grön, som han kalder sig, skal være programvært under hele havefesten, og han guider gæsterne gennem alle weekendens begivenheder. Johannes er en sand inspirator med stor interesse for dyrkning, planter og mad. Han er ofte benyttet som forelæser om dyrkning og selvhusholdning, og sammen med sin kone Theres Lundén afholder han populære kurser om dyrkning, har en blog og er en stor inspirationskilde på Instagram @farbrorgron. Parret har også skrevet boget ”Alla fingrar gröna”. Med den rette inspiration og vejledning bliver alle fingre grønne.

Blomstershow og dækkede borde i Nobelklasse

Et af havefestens højdepunkter er Per Benjamins blomstershow og dækkede borde. I dag har han sit eget firma ”Benjamins Botaniska”, men mange opfatter ham mere som skaberen af blomsterdekorationerne til Nobelfestbanketten på Stadshuset i Stockholm 2015-2017. Efter at have vundet ”Fleurop Interflora World Cup” 2002 har han været medlem af LIFE3, et samarbejde mellem Europas tre bedste florister, Max van der Sluis fra Holland, Tomas de Bruyne fra Belgien og ham selv. Han har arbejdet over hele verden, udgivet over 20 bøger og er gennem årene også blevet kendt for at være en mester i farver. Han har skabt sit eget farvesystem, som er en øjenåbner for mange designere.

Per Benjamin vil byde på blomstershow foran slottet, hvor gæsterne kan opleve mangfoldighed, forskellige stiludtryk, farvekombinationer og trends indenfor blomsterhåndværket. Rundt om i parken dækker han borde med forskellige temaer; nysgerrighed, kreativitet, glæde og følelser. Gæsterne kan stemme på deres favorit.

Idéhaver – fra eventyr til bæredygtig livsstil

Ingen havefest uden spektakulære idéhaver. Årets idéhaver er nøje udvalgte og fylder fra 50 til 100 kvm. Med varierende temaer skabes havekunst på et højt niveau. Gæsterne kan stemme på deres favorit blandt:

Sagoskogen – en hattstuga, ett björnspår och ett solägg Eventyrskoven –– Andreas Sahlqvist

Snäckformade trädgården – Elna Jolum med studenter fra Alnarp

Harmoniträdgården – Lena Due

Längtans gröna! En hållbar livsstil – Monica Palmqvist

Den rullande trädgården – Have-TV, Jessica Lyon

Haveelskere imellem – kundskab, tips og rådgivning

Under hele havefesten er der mange muligheder for at udnytte eksperternes viden og udveksle erfaringer. Eksperter på forskellige områder vil tilbyde gratis rådgivning, fx Nordvästra Skånes Orkidésällskap, Svenska Pelargonsällskapet og Svenska Örtasällskapet.

Mød Sofieros personale

Hvordan passer og plejer man en slotshave? Hvor mange arbejder i parken og haverne? Sofieros parkchef Mikael Löfving vil indtage scenen sammen med Johannes Wätterbäck, og gæsterne kan benytte lejligheden til at stille spørgsmål i pauserne. Nogle af Sofieros gartnere befinder sig ude i parken, og der bliver guidede ture blandt blomsterbedene med Sofieros egen havedesigner Sara Bratt.

Følg havefesten på scenen eller på storskærmen

I år kan gæsterne slå sig ned ved scenen og lytte til foredrag, men de kan også se livesending på storskærmen. Under festlighederne bliver der interviews, livesendinger fra forskellige dele af parken og forelæsninger bl.a. af Linda Schilén, Per Benjamin og Elisabeth Svalin. Linda Schilén er et kendt ansigt fra Nyhetsmorgon på SVT’s TV4, men også forelæser, forfatter og kunstner. Elisabeth Svalin er en forgænger i mangt og meget, ikke mindst for sin kulturhave. Men hun var også en af de første, som virkelig gik ind for at lave vegetarmad.

Årets kreatør kåres

Det er atter tid til at kåre årets kreatør. Forrige års julegave ”genbrug” har sat tonen for blomsterskaberkonkurrencen på havefesten i 2019. Deltagerne kan frit vælge et møbel som udgangspunkt for deres kreation. Materialet er også valgfrit, men skal helst stamme fra naturen eller deres egen have. Vinderen udpeges af en jury, og publikum stemmer på deres favorit.

Fristende madoplevelser og shopping

På den store havefest kan gæsterne købe det meste til haven, hjemmet eller spisekammeret. På den kongelige fodboldbane opbygges havemessen med hundredvis af stande, og på madgaden finder man en lang række lækre nærproducerede delikatesser.

Og meget, meget mere…

Den store havefest slutter ikke her, for gæsterne kan også opleve indslag som kunstudstillingen ”Blandt blomster” af Linda Schilén, Artwalk i rododendrondalen, svingende jazz og blues med rødder i den amerikanske musiktradition af Mattias Lind Trio, udstillingen ”Carl Milles – drømmer og skulptør” i både slottet og orangeriet. Oplevelserne på slottet og i slotsparken vil spænde over hele spektret fra udstillingen ”Kongeligt sommerliv” på slottet til at snakke med Øresunds fugleforening med en papegøje på skulderen. Nøjagtig sådan som det skal være på en havefest, hvor alle gæster finder nye oplevelser.

For mere information
Martina Arnér, projektleder Den Stora Trädgårdsfesten, +46 706 17 37 78, martina.arner@helsingborg.se
Annika Malmgren, virksomhedschef, +46 706 29 17 54

Pressevisning