Nu har trädgårdsfesten öppnat

Nyhet   •   Aug 23, 2019 11:49 CEST

Den stora trädgårdsfesten på Sofiero är en av södra Sveriges mest populära trädgårdsevenemang med närmare 18 000 besökare. Ett återkommande evenemang som bjuder på nyheter och experimentlusta varje år. Årets trädgårdsfest går av stapeln helgen 23-25 augusti med allt från en resa genom sagans värld till möjligheter för en hållbar livsstil.

Med årets trädgårdsfest vill Sofiero ge besökaren en upplevelse fylld av kreativitet, inspiration, kvalitet, mångfald och kunskap. Evenemanget andas trädgårdsglädje och är sedan många år tillbaka, en mötesplats för trädgårdsexperter, hemmaodlare och livsnjutare. På trädgårdsfesten hittar du spektakulära och nyskapande idéträdgårdar och du får tips och råd från ledande experter. Flera välkända trädgårdsprofiler finns på plats, så som Johannes ”Farbror Grön” Wätterbäck, Per Benjamin, Linda Schilén och Jessica Lyon. På den kungliga fotbollsplanen hittar du Trädgårdsmässan med ett hundratal försäljare av allt som hör trädgården till – och mycket mer.

Scenprogram med Farbror Grön som ciceron

Johannes Wätterbäck, eller Farbror Grön som han kallar sig, kommer att vara programvärd under hela trädgårdsfesten och guidar besökarna rätt genom helgens alla begivenheter. Johannes är en sann odlingsinspiratör med ett stort intresse för växter, mat och odlande. Han är en flitig anlitad föreläsare och driver bland annat bloggen ”Farbror Grön”.

Nyhet för i år är att besökarna kan del av det som händer på scen via en storbildskärm men också intervjuer och föreläsningar som livesänds från olika delar i parken med bl.a. Linda Schilén, Per Benjamin och Elisabeth Svalin.

Scenprogram för fredag, lördag och söndag:

Idéträdgårdar – från sagor till hållbar livsstil

Ingen trädgårdsfest utan inspirerande idéträdgårdar. I år är de större än någonsin till ytan, mellan 50 och 100 kvm. Med varierande tema skapas trädgårdskonst på hög nivå för att ge besökarna inspiration till den egna trädgården eller balkongen. Besökaren kommer att kunna rösta fram sin favorit.

Mer om årets idéträdgårdar:

Blomstershow och dukade bord i Nobelklass

En av höjdpunkterna under trädgårdsfesten är Per Benjamins blomstershower och dukade bord. Idag driver Per Benjamin sitt företag ”Benjamins Botaniska” men många tänker på honom som skaparen av blomsterdekorationerna under Nobelfestbanketten på Stadshuset i Stockholm 2015-2017. Han har arbetat över hela världen, publicerat över 20 böcker och har genom åren blivit känd för att vara en mästare av färganvändning där han har skapat sitt eget färgsystem. Per Benjamin kommer att bjuda på blomstershow framför slottet, lördag och söndag kl 12.00 och 14.00. Runt om i parken dukar han upp bord där besökaren har möjlighet att rösta på sin favorit.

Årets kreatör koras

Förra årets julklapp ”återanvänt” har satt tonen för 2019 års blomsterskapartävling på trädgårdsfesten. Vinnaren utses av en jury och publiken röstar fram sin favorit.

Kunskap, tips och rådgivning – oss trädgårdsälskare emellan

Under hela trädgårdsfesten, finns det möjlighet att få svar på sina frågor om trädgård och det som hör trädgård till. Ett stort antal experter och intresseföreningar finns på plats och delar med sig av sina kunskaper.

Shopping och frestande matupplevelser

Strosa runt och shoppa loss till din trädgård, ditt hem eller skafferi.På den kungliga fotbollsplanen finns ett hundratal försäljare av allt som hör trädgården till. I det kungliga vinhuset packar Karl Fredrik på Eklaholm upp ett inspirerande sortiment, engelsk cottage garden möter fransk elegans. Såklart kan du också botanisera bland de utvalda produkterna i Sofieros Blomster & Trädgårdshandel och Slottsbutiken.

På populära Matgatan erbjuds en mängd närproducerade delikatesser som får smaklökarna att jubla. Köp med dig något gott eller bara njut av dofterna längs grusgången som kantar gräsmattan framför slottet.

SE HELA PROGRAMBLADET FÖR TRÄDGÅRDSFESTEN

Vad: Den stora trädgårdsfesten

Var: Sofiero slott och slottsträdgård, Helsingborg

När: 23-25 augusti kl. 10-18

Entré: 150 kr för vuxen, gratis upp till 18 år.

Parkeringsavgift 50 kr.

Växtgarderob 20 kr per planta/kasse.

Martina Arnér, projektledare Den stora trädgårdsfesten, 0706- 17 37 78, martina.arner@helsingborg.se

Annika Malmgren, verksamhetschef, 0706-29 17 54

Pressackreditering:

Kontakta Carla Zigante, projektledare Marknad Den stora trädgårdsfesten, 0706-67 17 65, carla.zigante@helsingborg.se

Följ oss på facebook.com/sofieroslottstradgard och på Instagram