Så påverkar vi Göteborg med kryss

Sedan april 2014 har Sohlberg Buss kört, ett för bolaget nytt affärsområde, kryssningstrafik i Göteborg. Ca 62 000 resenärer har kunnat välja transferbussar till city eller en guidad busstur runt Göteborg vid sin ankomst till hamnen.

Ett uppdrag där Sohlberg Buss AB tillsammans med Göteborg & Co, Baltic Gateway och inte minst Göteborgs hamn jobbar för att utveckla Göteborg som destination och turiststad.
Kryssningsturismen i Göteborg har haft en stark utveckling de senaste åren.

- Sohlberg  ger oss service, tydlig information och framförallt har de ökat komforten för våra resenärer. Alla bussar är alltid välstädade och i toppskick och ger en inbjudande känsla, vilket ligger helt i linje med vår ambitionsnivå – säger Minna Hobohm, Turagent Baltic Gateway. Jag kan starkt rekommendera dem som bussbolag fortsätter Minna efter en kort stund, det är roligt att jobba med Sohlberg och de är faktiskt en avgörande faktor i hur vi uppfattas av våra resenärer.  Att vi ser till att allt fungerar och har bästa service.

Även Gunilla Wiberg, tysk/svensk guide intygar att bussarna är en viktig faktor för kryssningsresenärerna såväl som för guiderna.
-Det måste funka med dialogen mellan guide och chaufför, även vårt klimat som guide i bussen är av vikt för hur upplevelsen blir.  Chaufförerna hos Sohlberg har alltid ett trevligt bemötande och hög servicegrad. Bussen erbjuder god komfort med utrustning som ex microfon som alltid fungerar, vilket inte alltid är fallet hos alla bussbolag fortsätter hon.

-Vi på Sohlberg har definitivt utvecklat mersmak för kryssningstrafiken, vi ser att vi kan påverka resenärerna positivt och bidra till en trevlig upplevelse när de är här, säger Johan Fagerström, verksamhetschef, Sohlberg Buss AB. Men vår resa slutar inte här, vi vill även vara med att fortsätta utvecklingen av staden där upplevelsen blir än bättre. Som punkter finns bland annat tätare samarbete med parkeringsvakter, vilka idag är ett hinder för att släppa av och ta upp resenärer i stan och närmre dialog med stadsbyggnadskontor för snabbare info om vägflöden så vi tillsammans kan minska utsläppen och restider.

#sohlberg #kryss

• baltic gateway
  • kryssningstrafik
  • hamn
  • turism
  • sohlbergbuss
  • sohlberg
  • samarbeten
  • resor
  • göteborg
  • destinationsutveckling

Sohlberg – Västsveriges uppstickande bussföretag, erbjuder privatresor, affärsresor samt grupp- och konferensresor. Vi skräddarsyr lösningar efter kundens behov och älskar busstransporter med logistiska utmaningar, transportplanering och smarta leveranser för resor i Sverige och övriga Europa. Som företag värnar vi idrott och hälsofrämjande organisationer och är stolta partners till mer än 50 organisationer där b.la kan nämnas IF Elfsborg, Gais & Pixbo.

Sohlberg - bussföretaget med stort hjärta

Alexander Andersson

Presskontakt Marknadsassistent Marknad & Sport 0727-37 68 88