Utsugs- och filtreringstekniken måste fungera på arbetsplatsen

Laserrök – ett mycket hälsofarligt ämne

Lasermärkning, lasergravering, lasersvetsning mfl är tekniker som vi alla känner till, men hur många av oss känner till att laserröken är ett mycket hälsofarligt ämne?

Vid laserbearbetning av metall frisläpps damm som innehåller tungmetaller och vid laserbearbetning av legerade metaller frisätts ämnen som nickel, kobolt och krom. I värsta fall tas alla dessa ämnen upp av kroppen, vilket kan leda till ökad cancerrisk, sjukdomar på andningsorganen och problem med det kardiovaskulära systemet.

Alla föroreningar oavsett storlek påverkar människor, maskiner och miljö. Det är en skyldighet att se till så att utsugs- och filtreringstekniken fungerar på arbetsplatsen så att de anställdas hälsa skyddas på ett tillförlitligt sätt.
Ett utsugs- och filtreringsaggregat hjälper även till att skydda maskiner och miljö eftersom de farliga partiklarna stannar i filtret.

Med utsugs- och filtreringsaggregat från ULT AG hjälper Solectro AB företag att rätt lösning för den specifika utrusningen och bearbetningsprocessen så tveka inte att kontakta oss redan idag.

LAS-serien finns i flera olika storlekar och är särskilt anpassad för laserrök och garanterar rena arbetsförhållanden.

Verksamheten omfattas av ett brett spektrum av utveckling, produktion, försäljning och service av komponenter för automatisering, komplettlösningar, specialmaskiner, robotar, CNC-maskiner, CNC-fräsverktyg, PCB-prototyping, Laser, SMD samt dentalmaskiner.