Trippelguld till Àlvaro Palacios

Nyhet   •   Mar 26, 2018 14:29 CEST

Den spanska kultproducenten Àlvaro Palacios tar storslam i Decanter World Wine Awards 2017. Hela tre av producentens viner får 95 poäng och tar därmed guld i klassen röda viner. De vinnande vinerna kommer från Priorat, Rioja och Bierzo. Àlvaro Palacios är även aktuell med en tillfällig exklusiv lansering med ett av vinerna, som når Systembolaget den 6 april i år.

Àlvaro Palacios viner importeras av Solera Sverige och samtliga av de prisbelönta vinerna finns i Systembolagets beställningssortiment och för försäljning mot landets restauranger. De tre vinerna är Les Terasses 2015, Villa de Corullón 2014 (TSE av årgång 2015 den 6 april) och La Montesa 2014. Den 5 april lanseras dessutom toppvinerna L'Ermita 2015 från Priorat och Las Lamas 2015 från Bierzo via Systembolagets webblansering.

Les Terrasses Velles Vinyes 2015

Les Terrasses kommer från olika vingårdar kring byn Gratallops i Priorat, området som Àlvaro Palacios bidrog till att sätta på kartan under 1990-talet tillsammans med en grupp passionerade producenter.

Doft och smak är intensiv och fruktig med inslag av svarta vinbär, mörka körsbär, björnbär och plommon. Här återfinns även toner av färska örter, lakrits och choklad, med väl integrerade rostade ekfat som tillför en stramare karaktär. Den mogna tanninstrukturen ger en lång och komplex eftersmak. Ett perfekt vin att servera till lamm och vilt!

Vinet har jäst i en blandning av rostfria ståltankar, cementtankar och ekfat. Det har genomgått 30 dagars maceration innan det lagrats i 10 månader på franska ekfat, varav 20% på nya, övriga 80% på ett till tre år gamla fat.

Druvsorter: 60% Garnacha, 40% Samsó (Carignan)

Artnr: 99744

Pris: 319 kr, Systembolaget

La Montesa Crianza 2015

Det här vinet ger uttryck för det bästa som Rioja Orientál, området som tidigare kallades Rioja Baja, har att erbjuda. Under många år odlades här tempranillo, en druva som är mer lämpad för de atlantiska vindarna i Rioja Alta och Alavesa. Sedan Àlvaro återtog familjeegendomen omkring år 2000 har samtliga stockar ympats om till Garnacha.

I detta vin möts vi av en komplex doft med inslag av röda bär, jasmin, kanderad frukt och örter. Smaken är kraftfull och elegant med toner av mörka bär, vitpeppar och kryddnejlikor. Vinet passar utmärkt till fläsk, nöt, vilt och medelhavsgrönsaker.

Druvorna avstjälkades och fick sedan macerera i 23 dagar. Vinet är sedan lagrat i 12 månader på ekfat, 90% på franska och 10% på amerikanska. Av ekfaten var 20% nya, 30% ettåriga, 25% tvååriga och 25% treåriga. Vinstockarna är 27 år gamla och växer i järnrika lerjordar i de mjuka sluttningarna på Yerga

Druvsorter: 92% Garnacha, 8% Tempranillo

Artnr: 83443

Pris: 169 kr, Systembolaget

Villa de Corullón 2015

Detta vin kommer från vingårdar i Bierzo, där Àlvaros brorson Ricardo Perez Palacios odlar Mencìa på hög höjd, från gamla stockar och enligt biodynamiska metoder. Vinet bjuder på en stor och aromatisk doft av mogna mörka bär, plommon och viol, som möter en angenäm pepprighet och inslag av fat. Smaken är balanserad och fruktig med smak av mogna mörka bär och toner av viol, lakrits, choklad och fat. Eftersmaken är njutbart lång. Vinet kommer bäst till sin rätt till eleganta rätter med svamp, nöt och vilt.

Vinet har alkoholjäst på ekfat, och macererat under 32 dagar. Det har sedan lagrats i 15 månader på ekfat. Vinstockarna är mellan 50 och 90 år gamla.

Druvsorter: 97% Mencía, 3% gröna druvor

Artnr: 95289