Vårens nyheter från PrimeWine Group

Nyhet   •   Jan 18, 2017 14:27 CET

Alta Mora Etna Rosso 2015 (2374, 150 kr)

Vårens nyheter från PrimeWine Group

Den 1 mars lanserar vinimportören PrimeWine Group fyra nyheter i Systembolagets fasta sortiment. Det rör sig om viner som täcker många prisklasser och tillfällen, från ett exklusivt italienskt vin från Sicilien till en Moskato smaksatt med mandarin. Tre av nyheterna är mousserande.

Alta Mora Etna Rosso 2015 (2374, 150 kr)

Det här är ett kryddigt, elegant och komplext vin från producenten Cusumano. Doft och smak har inslag av röda körsbär, jordgubbar, lakrits och choklad, med inslag av kryddor och mineral. Vinet passar utmärkt till fisk, gärna fetare fiskar, och är även en vinnare till nötkött, kyckling och fläskkött. Det är även en bra match till vegetariska rätter med inslag av tomater, paprika, aubergine, örter och ostar på får- och komjölk.

Druva: 100 % Nerello Mascalese
Ursprung: Sicilien, Italien.
Producent: Cusumano

Toso Moscato Medium Dry NV (7917, 70 kr)

Vinet har en fruktig och blommig doft av citrus och fläder. Smaken är halvtorr med inslag av citrus och fläder med balanserad sötma och fina bubblor. Serveras med fördel över is som en perfekt sällskapsdryck eller aperitif. Tack vare sin restsötma passar vinet även till fruktiga efterrätter som grillade persikor med vaniljglass, eller karamelliserad frukt.

Druva: 100 % Moscato Bianco

Ursprungsland: Piemonte, Italien
Producent: Toso

Mosketto Moscato Mandarino (7760, 69 kr)

Denna moscato, som är smaksatt med juice från mandarin, är ett aromatiskt och ljuvligt pärlande vin med tydlig mandarinsmak. Den fruktiga och koncentrade doften och smaken har även inslag av apelsinblom, aprikos, rosa grapefrukt och fläder. Vinet kommer bäst till sin rätt som aperitif eller sällskapsdryck, men passar även fint till desserter med inslag av citrus.

Druva: 97 % Moscato, 3 % mandarinjuice

Ursprungsland: Piemonte, Italien
Producent: MGM Mondo del Vino

Parés Baltà Pink (7916, 99 kr)

Den här cavan har en svagt rosa nyans. Doften domineras av röd frukt och en svagt blommig ton. Smaken är krispig och frisk med inslag av jordgubbar och hallon med en lång, njutbar smak som dröjer sig kvar. Cavan passar utmärkt som aperitif, eller som tillbehör till ostar och desserter.

Druva: 38 % Garnatxa, 32 % Parellada, 30 % Macabeu

Ursprungsland: Penedès, Spanien