Allegrinis Toscanaportfölj till Mondowine

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2016 11:53 CET

Den 30 november inleder Mondowine ett samarbete med två nya producenter från Toscana. San Polo i Montalcino och Poggio Al Tesoro i Bolgheri tillhör båda det framgångsrika bolaget Allegrini. På Systembolaget finns redan en del av producenternas viner, där den största är Bolgarello Rosso Sangiovese (2325, 85 kr) från Poggio al Tesoro.

Både Mondowine och PrimeWine Group har ett framgångsrikt år bakom sig. Med de nya producenterna stärker Mondowine sitt erbjudande av viner från Italien, som är en strategiskt viktig del av portföljen.

- Vi är väldigt glada och stolta över att Allegrini har valt att arbeta med oss och att få möjligheten att utveckla San Polo och Poggio al Tesoro på den svenska marknaden. Båda producenterna står för hög kvalitet och har en attraktiv bredd i sina portföljer. Vi kommer att erbjuda vinerna både till restaurangmarknaden och Systembolaget, säger Markus Berg, Commercial Director för Mondowine, som ingår i PrimeWine Group.

Allegrini samarbetar sedan tidigare med Solera i Norge. Primewine Group, och i sin tur Mondowine, ingår i Solera.

- Poggio al Tesoro och San Polo som representerar två av de mest prestigefulla appellationerna i Italien, Montalcino och Bolgheri, är projekt som jag drivit tillsammans med mina döttrar och ett ungt team, representerat av vinmakarna Lorenzo Fortini och Riccardo Fratton. Vi har valt att samarbeta med Mondowine då vi upplever att de delar vårt professionella förhållningssätt och vår passion för vin. Vi känner oss mycket trygga med att de kommer att förvalta San Polo och Poggio Al Tesoro på bästa sätt, säger Marilisa Allegrini, som är en del av ägarfamiljen.

PrimeWine Group består av de fyra bolagen Primewine Sweden AB, BGS, Multibev och Mondowine. Sedan starten 2002 har gruppen jobbat med att sätta samman en portfölj av världsledande drycker inom vin, öl och sprit. Idag är vi stolta över vår bredd, kunskap och resultatet att vara en av de ledande leverantörerna av vin till såväl Systembolaget som till landets restauranger.