Domaine du Bouchot uppdaterar sin design

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2016 13:06 CET

Domaine du Bouchot

I samband med att den nya årgången (2015) av Domaine du Bouchot rullar ut byter vinet design. Den nya etiketten visar, precis som den gamla, den vackra vingården i Frankrikes Loiredalen, men hela designen är renare och mer avskalad. Domaine du Bouchot är en KRAV-märkt Pouilly-Fumé som funnits i Systembolagets fasta sortiment sedan juni 2013.

Producenten Domaine du Bouchot grundar sin verksamhet på en gammal farm som köptes upp på 60-talet. Tack vare ägarnas stora intresse för miljö och hållbarhet ställde man om produktionen till ekologisk år 2004. Domaine du Bouchot lanserade den alla första ekologiska Pouilly-Fumén.

Domaine du Bouchot, 189 kr (2238)

Det här är en mycket ursprungstypisk Pouilly-Fumé. Doften är nyanserad och aromatisk med inslag av päron, mineral och grapefrukt. Smaken är nyanserad och aromatisk med inslag av päron, gröna äpplen, mineral, svartvinbärsblad och grapefrukt.

Vid tillverkningen av vinet pressas druvorna i pneumatiska pressar och juicen genomgår sedan en temperaturkontrollerad jäsning. Vinet har legat på sin jästfällning i 6 månader för att öka komplexiteten innan det buteljeras på egendomen.

Vinet serveras med fördel till rätter med fisk, fågel eller skaljdur. Det passar även utmärkt som aperitif.

PrimeWine Group består av de fyra bolagen Primewine Sweden AB, BGS, Multibev och Mondowine. Sedan starten 2002 har gruppen jobbat med att sätta samman en portfölj av världsledande drycker inom vin, sprit och öl. Idag är vi stolta över vår bredd, kunskap och resultatet att vara en av de ledande leverantörerna av vin till såväl Systembolaget som till landets restauranger.