Elsa Billgren är årets designer för Alexandre Bonnet

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2018 13:17 CEST

Elsa Billgren har tagit fram årets presentförpackning för Alexandre Bonnet

För femte året i rad genomför champagnehuset Alexandre Bonnet ett samarbete med en svensk designer. I år har Elsa Billgren tagit fram den limiterade presentförpackningen för Grande Réserve Brut och Perle Rosée Brut. Elsa har hämtat inspiration från såväl sin kärlek för Paris som för vintage.

Elsa Billgren är bloggare, poddare och entreprenör med ett stort intresse för återbruk. Hon är flitigt anlitad som vintageexpert i olika sammanhang:

-Jag har alltid älskat gamla saker, vackra plagg och föremål med historia. Hittar jag en sidenklänning från 50-talet med handmålade rosor på, bygger min hjärna upp en hel historia. Hur den köptes i Paris, användes på en fantastisk vårdag, hånglade vid Seine och sen följde med i bagaget hem och vidare resten av livet. Just en sådan klänning har jag i min garderob, och den romantiska känslan den har invävd i tyget ville jag få fram i min design, säger Elsa Billgren.

Den limiterade presentförpackningen bygger på Billgrens favoritvintageklänning och hennes ständiga kärlekshistoria med staden Paris. De dekorativa rosorna är avfotograferande från klänningen och pryder en vintagekarta från Paris. Med sin glamourösa vintagekänsla andas förpackningen tidlöshet och elegans i vardagen, vilket går hand i hand med varumärket Alexandre Bonnet.

Tidigare år har Alexandre Bonnets presentförpackningar skapats av designikonerna Ida Sjöstedt, Malinda Damgaard, House of Dagmar och Bea Szenfeld. De limiterade förpackningarna kommer att säljas på Systembolaget från och med juni 2018.

Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut

Champagnen har frisk karaktär med en torr, brödig smak med inslag av äpple, grapefrukt och apelsin. Grande Réserve Brut gör sig bäst vid 8–10 grader och passar utmärkt till fisk- och skaldjursrätter eller som aperitif. Denna champagne är 100 % vegansk.

Artikelnummer: 7555

Alkoholhalt: 12%

Pris: 300 SEK

Druva: 86% Pinot Noir, 14% Chardonnay

Ursprung: Frankrike, Champagne

Producent: Alexandre Bonnet

Alexandre Bonnet Perle Rosée Brut

Perle Rosée Brut framställs av den åtråvärda druvan Pinot Noir. Den har en torr, nyanserad och mycket frisk smak med inslag av skogshallon, smultron, kex och blodapelsin. Med sin vackra färg och eleganta arom passar Perle Rosée Brut perfekt som en somrig aperitif men även till fisk, skaldjur och kyckling. Denna champagne är 100 % vegansk.

Artikelnummer: 7471

Alkoholhalt: 12,5%

Pris: 309 SEK

Druva: Pinot Noir

Ursprung: Frankrike, Champagne

Producent: Alexandre Bonnet

Alexandre Bonnet är ett växande champagnehus som värnat om sin tradition och stil över flera generationer. Alexandre Bonnet ligger i Les Riceys i distriktet Aube, och 96% av byns odlingar utgörs av druvan pinot noir. Här finns de ideala förutsättningarna för druvan tack vare branta kalkstenssluttningar som översta jordmånslager. Enligt sed i Champagne sker skörden varsamt och för hand - druva för druva, steg för steg. Den traditionsenliga metoden garanterar Champagne av högsta kvalitet.Alexandre Bonnet importeras till Sverige av Mondowine.

Om Solera Sverige

Solera Sverige tillhör den nordiska dryckesgruppen Solera Beverage Group och är ett av de ledande dryckesföretagen för import och marknadsföring av vin, sprit, öl, cider och alkoholfria drycker. Solera Sverige representerar en omfattande dryckesportfölj av såväl lokala som internationella kvalitetsprodukter från samtliga kontinenter. De senaste 10 åren har Solera Sverige, liksom Solera Beverage Group, haft en mycket stark tillväxt och den positiva trenden fortsätter. 2016 var Solera Sverige en av de två största leverantörerna av vin till Systembolaget och samtidigt en av de främst valda leverantörerna till hotell- och restaurangbranschen.