Folket har röstat: Ricossa Barbera är bäst!

Pressmeddelande   •   Nov 14, 2016 10:53 CET

Ricossa Barbera Appassimento (79508, 99 kr)

Överlägsen vinnare i Shlm Food & Wines tävling

Vid årets mässa Sthlm Food & Wine röstade besökarna på sina favoriter bland röda, vita och roséviner i Systembolagets beställningssortiment inom prisklassen 89-99 kr (69-99 kr rosé). I den röda klassen tog Ricossa Barbera Appassimento hem en överlägsen seger med 23 röster jämfört med andrapristagaren som kammade hem sju röster. Totalt röstade 100 mässbesökare.

Ricossa Barbera Appassimento lanserades den 1 september i år. Vinet kombinerar Piemontes pärla, druvan barbera, med metoden appassimento. Resultatet är ett mycket elegant, smakrikt och välbalanserat vin. Den som korkar upp en flaska får njuta av en fantastisk smakresa som sträcker sig hela vägen från Piemonte till Veneto. Ricossa Barbera Appassimento är en fullträff till alla typer av kött, kyckling och mustiga vegetariska rätter.

Ricossa Barbera Appassimento

Pris: 99 kr

Artnr: 79508

Alk: 13,5%

Druva: 100 % barbera

Ursprung: Piemonte, Italien

Pionjär i Piemonte

Ricossa Barbera Appassimento tillhör pionjärerna i regionen Piemonte i att kombinera den populära metoden appassimento (där druvorna torkas efter att de skördats) med druvan barbera, som är signum för distriktet. Resultatet är ett fylligt, fruktdrivet vin med tydliga inslag av röda syrliga körsbär, vanilj, fikon och mandel. Appassimento-metoden mjuknar barberas typiskt hög syra, vilket ger ett underbart fylligt, smakrikt och välbalanserat vin.

Vinet tillhör familjen Ricossa. Det är ett varumärke med anor som sträcker sig tillbaka till 1800-talet och som produceras av MGM Mondo del Vino. På den svenska marknaden finns redan omtyckta Ricossa Barolo (76367, 169 kr). Familjen Ricossa importeras av Mondowine AB, en del av PrimeWine Group.

Karin Tångstedt, PR-ansvarig, karin.tangstedt@primewinegroup.com, 070 925 98 14

PrimeWine Group består av de fyra bolagen Primewine Sweden AB, BGS, Multibev och Mondowine. Sedan starten 2002 har gruppen jobbat med att sätta samman en portfölj av världsledande drycker inom vin, öl och sprit. Idag är vi stolta över vår bredd, kunskap och resultatet att vara en av de ledande leverantörerna av vin till såväl Systembolaget som till landets restauranger.