Hela Allegrinis portfölj går till Mondowine

Pressmeddelande   •   Aug 18, 2017 10:36 CEST

Från 1 september utökar Mondowine sitt samarbete med den framgångsrika italienska producenten Allegrini. För ett år sedan tog Mondowine över producentens Toscanaportfölj. Nu väljer Allegrini att låta Mondowine förvalta resterande omfattande portfölj från Veneto som ligger under varumärket Allegrini. Med detta ansvarar Mondowine för all import, försäljning och marknadsföring av alla Allegrinis viner på den svenska marknaden. Bland dessa finns några av Systembolagets populäraste produkter, som La Grola, Valpolicella Superiore och Veneto Rosso BiB.

Både Mondowine och moderbolaget Solera Sverige har ett framgångsrikt år bakom sig, med en rad offertvinster och lyckade lanseringar på Systembolaget. Tack vare det utökade samarbetet med Allegrini stärker Mondowine avsevärt sitt erbjudande av italienska viner, vilket är en strategisk viktigt del av portföljen, både mot restauranger och Systembolaget.

- Vi är väldigt glada och stolta över att Allegrini har gett oss förtroendet att även förvalta deras stora och viktiga portfölj. Allegrini-porföljen rymmer en rad kvalitetsviner som i hög grad efterfrågas av både konsumenter och restaurangkunder. Vi ser fram emot att ta ett redan starkt varumärke till nästa nivå i tätt samarbete med Allegrini-familjen, säger Markus Berg, Commercial Director för Mondowine, som ingår i Solera Sverige.

Allegrini har sedan en lång tid tillbaka en stark närvaro i Sverige, som är en av företagets viktigaste marknader. Båda av företagets portföljer, dels Toscanaportföljen som omfattar producenterna San Polo i Montalcino och Poggio al Tesoro i Bolgheri, liksom venetoportföljen som rymmer viner under varumärket Allegrini, finns representerade i Sverige sedan många år tillbaka.

- Sverige har alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Jag har rest hit i över 30 år och Sverige är inte bara ett viktigt land från ett affärsperspektiv, utan jag har även många vänner här. Just därför var det extra viktigt för mig att hitta en partner som inte bara delar min passion för den svenska marknaden, utan som jag även känner kan ta hand om historien och traditionen kring min familjs vinmakeri. Jag är övertygad om att Mondowine har de kvaliteter jag söker och att det utökade samarbetet kommer att bli lyckat. Precis som för ett gott vin ska vi investera tid, tålamod och expertis, vilket kommer att ta oss långt, säger Marilisa Allegrini från familjen Allegrini.

Om Solera Sverige

Solera Sverige tillhör den nordiska dryckesgruppen Solera Beverage Group och är ett av de ledande dryckesföretagen för import och marknadsföring av vin, sprit, öl, cider och alkoholfria drycker. Solera Sverige representerar en omfattande dryckesportfölj av såväl lokala som internationella kvalitetsprodukter från samtliga kontinenter. De senaste 10 åren har Solera Sverige, liksom Solera Beverage Group, haft en mycket stark tillväxt och den positiva trenden fortsätter. 2016 var Solera Sverige en av de två största leverantörerna av vin till Systembolaget och samtidigt en av de främst valda leverantörerna till hotell- och restaurangbranschen.