Ny VD till PrimeWine Group - Bolaget anställer även ny Marknadschef och Brand Manager

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2016 11:00 CEST

Den 17 oktober tillträder Peter Alemar som VD för PrimeWine Group, en av Sveriges ledande vinimportörer. Peter kommer närmast från en roll som managementkonsult, men har gedigen erfarenhet från dryckesindustrin som VD på Maxxium och Senior Brand Manager på Remy Cointreau Group. Företaget rekryterar även en ny Marknadschef, Åsa Langseth, och en ny Brand Manager, Ulrika Enhörning. Både Åsa och Ulrika kommer från tjänster på Diageo.

Rollen som VD för PrimeWine Group har stått vakant sedan den 1 juli i år. Samtidigt har företaget valt en ny strategisk riktning – att bli en fullständig dryckesleverantör med en portfölj som inte bara rymmer vin, utan även sprit och öl.

- Vi är mycket glada över att just Peter Alemar blir ny VD hos oss. Vi har precis påbörjat en spännande resa mot att bli en all-round dryckesleverantör och det kräver en ledare som både har ledaregenskaperna och kunskapen om det affärsmässiga. Självklart är det även ett plus att Peter är mycket kunnig och intresserad av vin, då vår huvudsakliga fokus fortsätter att ligga på vin, säger Jörgen Andersson, CEO för Solera Beverage Group, det nordiska dryckesbolag som äger PrimeWine Group.

PrimeWine Group anställer även en ny Marknadschef. Åsa Langseth tillträdde sin tjänst i september och har mångårig erfarenhet av marknadsföring. Åsa kommer närmast från Diageo, där hon jobbat som Commercial Planning & Activation Manager på nordisk nivå och PR Manager Nordics. Ulrika Enhörning tillträder rollen som Brand Manager den 13 oktober. Även Ulrika kommer från Diageo, där hon arbetat i 13 år, senast som ansvarig för Diageos övergripande försäljning till Systembolaget.

PrimeWine Group tillhör Solera Beverage Group på nordisk nivå och innefattar bolagen PrimeWine Sweden, Mondowine, BGS och Multibev i Sverige.

PrimeWine Group består av de fyra bolagen Primewine Sweden AB, BGS, Multibev och Mondowine. Sedan starten 2002 har gruppen jobbat med att sätta samman en portfölj av världsledande vinmakare och vinvärldens nya stjärnor. Idag är vi stolta över vår bredd, kunskap och resultatet att vara en av de ledande leverantörerna av vin till såväl Systembolaget som till landets restauranger.