Solera Beverage Group får utbilda för WSETs räkning

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2018 09:48 CEST

Åsa Wahlström, Quality Manager Solera

Som enda dryckesimportör i Sverige får Solera Beverage Group nu utbilda under Wine & Spirit Education Trusts (WSET) erkända program. Det innebär att Solera får utbilda och utfärda certifikat för WSETs nivåer 1, 2 och 3. Åsa Wahlström, Soleras Quality Manager, ansvarar för utbildningarna. Åsa Wahlström är redan en certifierad utbildare av WSET och har tidigare undervisat i ämnet vid Örebro Universitet och på Restaurangakademien i Stockholm.

Den främsta målsättningen med Solera Beverage Program, som initiativet kallas, är att höja kunskapen om vin och sprit internt. Programmet ger även möjlighet att certifiera externa samarbetspartners.

- Vi är otroligt stolta och glada över att som enda importör kunna erbjuda kunskap och certifiering på en internationellt erkänd nivå. När det gäller vin, och även sprit, blir man aldrig fullärd. Med detta hoppas vi att kunna öka kunskapsbanken internt och på sikt även hjälpa utvalda samarbetspartners att fördjupa sina kunskaper, säger Åsa Wahlström, Quality Manager Solera.

The Wine & Spirit Education Trust, WSET är en av världens mest erkända utbildningar inom vin och sprit. Idag finns ett begränsat antal organisationer i Sverige som har rätt att utbilda under WSETs paraply, som sommelierskolor, Nordic Wine Tastings och Systembolaget.

Om Solera Sverige

Solera Sverige tillhör den nordiska dryckesgruppen Solera Beverage Group och är ett av de ledande dryckesföretagen för import och marknadsföring av vin, sprit, öl, cider och alkoholfria drycker. Solera Sverige representerar en omfattande dryckesportfölj av såväl lokala som internationella kvalitetsprodukter från samtliga kontinenter. De senaste 10 åren har Solera Sverige, liksom Solera Beverage Group, haft en mycket stark tillväxt och den positiva trenden fortsätter. 2016 var Solera Sverige en av de två största leverantörerna av vin till Systembolaget och samtidigt en av de främst valda leverantörerna till hotell- och restaurangbranschen.