Van Volxem väljer PrimeWine Sweden

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2016 09:00 CEST

Den internationellt omskrivna vinproducenten Van Volxem väljer PrimeWine Sweden som importör för Sverige. Med detta stärker PrimeWine sin portfölj inom tyska viner, med en producent från Saar som sticker ut ur mängden. Van Volxem har släppt Predikat-systemet för att satsa på viner som framställs på ett så naturligt sätt som möjligt, med rötter i vinproduktionen från 1800-talet. Först ut på den svenska marknaden är Saar Riesling, som får en exklusiv listning på Systembolaget från 4 juni.

Van Volxems producent Roman Niewodnisczanski har som ambition att producera lika bra viner som på 1800-talet, då Rieslings från Saar drog in mer pengar på auktioner än viner från Bordeaux. För att uppnå detta har han vänt det tyska Pradikat-systemet ryggen och satsat på en produktion helt utan industriell jäst eller tillsatser, där druvorna skördas så sent som möjligt. Resultatet är för ursprunget unika viner med hög syra, mogen frukt och en lägre alkoholhalt.

- Vi är mycket glada över att bli representerade på den svenska marknaden. Det finns en gammal tradition att dricka tyska viner i Sverige, vi erbjuder något nytt som vi tror att marknaden nu efterfrågar. Vi valde PrimeWine för att de delar vår progressiva företagskultur och har en djup kunskap om vin, säger Roman Niewodnisczanski, producent och ägare av Van Volxem.

Von Volxem Saar Riesling 2015

Örtig doft med en angenäm rökighet. Koncentrerad smak med en krämig textur och inslag av solmogen citrus och honung. De friska inslagen balanseras upp av en fyllighet.

Art nr: 9502201

Pris: 159 kr

Druvsort: 100% Riesling

Allokering: 1800 flaskor i Systembolagets exklusiva sortiment

Historia

Van Volxems egendomar, som är belägna i mitten av Wiltingen i Saar-dalen, går tillbaka till Romartiden. De första vinrankorna planterades så tidigt som på 300-talet e.Kr. Munkar återupptäckte området för vinodling på 1000-talet och Jesuiterna började sina planteringar på 1500-talet. När Roman Niewodniscanski köpte vingården år 2000 hade den vilat hos Volxem-familjen under tre generationer. Han började med att gå tillbaka till skattekartor från 1800-talet för att identifiera de områden som var den tidens guldgruvor för vinproduktion. Utifrån dessa områden började han att producera viner på samma naturliga sätt som på 1800-talet. Detta för att producera så eleganta och expressiva viner som möjligt, med största möjliga uttryck för ursprung.

För mer information, produktprover samt bilder kontakta gärna mig:

Karin Tångstedt, PR-ansvarig, karin.tangstedt@primewinegroup.com, 0708 617374

Om PrimeWine Sweden

PrimeWine Sweden tillhör PrimeWine Group. Sedan starten 2002 har vi jobbat med att sätta samman en portfölj av världsledande vinmakare och vinvärldens nya stjärnor. Idag är vi stolta över vår bredd, kunskap och resultatet att vara en av de ledande leverantörerna av vin till såväl Systembolaget som till landets restauranger.