Vinterns nyheter från PrimeWine Group

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2016 08:46 CEST

Den 1 december lanserar vinimportören PrimeWine Group två nyheter i Systembolagets fasta sortiment. Det rör sig om ett vitt vin från Australien och ett rött vin från Frankrike, med den gemensamma nämnaren att de båda lämpar sig utmärkt för vinterns middagar och fester.

Leasingham Riesling 2016, 79 kr (6437)

Det här är en prisvärd Riesling från Australiens Clare Valley. Smaken är frisk, fruktig och mycket druvtypisk med inslag av lime, päron, vita blommor och mineral. Doften är ungdomlig och nyanserad med toner av gröna äpplen, citrus, vit persika, mineral och lime. Vinet passar utmärkt som aperitif eller som tillbehör till ostbrickan. Det är även en vinnare till alla typer av fisk och skaldjur

Druvor: 100 % Riesling
Ursprungsland: Clare Valley, Australien
Producent: Leasingham Wines

Pierre Ponnelle Moulin-à-Vent 2015, 119 kr (2550)

Här har vi ett fruktigt och kryddigt vin från Moulin-à-Vent, en av de mest framstående delarna av den franska regionen Beaujolais. Detta vin bjuder på en fruktig doft och smak av jordgubbar och hallon, som balanseras upp av kryddiga och peppriga toner av örter, lakrits, viol och rosor. Vinet passar utmärkt både som sällskapsvin och som tillbehör till mat, särskilt om kyckling och fläskkött står på menyn.

Druvor: 100 % Gamay

Ursprungsland: Beaujolais, Frankrike
Producent: Maison Pierre Ponnelle

PrimeWine Group består av de fyra bolagen Primewine Sweden AB, BGS, Multibev och Mondowine. Sedan starten 2002 har gruppen jobbat med att sätta samman en portfölj av världsledande vinmakare och vinvärldens nya stjärnor. Idag är vi stolta över vår bredd, kunskap och resultatet att vara en av de ledande leverantörerna av vin till såväl Systembolaget som till landets restauranger.