William Fèvre väljer PrimeWine Group

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2016 10:00 CEST

Den välrenommerade Chablisproducenten William Fèvre väljer PrimeWine Group som ny samarbetspartner. Från och med 1 juni kommer PrimeWine Group att ansvara för försäljning och marknadsföring av William Fèvres viner i Sverige. För PrimeWine Group är det nya partnerskapet en strategisk satsning för att stärka sin Chablisposition på marknaden.

William Févre grundades 1959 och har sedan dess gjort sig ett namn som en av de absolut främsta producenterna i Chablis. 1998 köpte Maisons & Domains Henriot upp William Fèvre och uppdaterade i samband med detta stilen på vinerna. I gruppen Maison & Domain Henriot ingår även champagnehuset Henriot och Bouchard Père & Fils, som redan ligger i PrimeWine Groups portfölj.

- Henriot och Bouchard har sett en fantastisk utveckling sedan PrimeWine Group tog över ansvaret för försäljningen och marknadsföringen i Sverige. Nu vill vi hitta synergier för fler av våra varumärken för att optimera vår verksamhet i Sverige, säger Victor Pepin, europeisk exportchef för Maisons & Domains Henriot.

PrimeWine Group befinner sig i en offensiv tillväxtfas. Försäljningen på Systembolaget ökade med 16 % under Q1 2016 jämfört med samma period 2015. Genom övertagandet av William Fevre förstärker PrimeWine Group sin position på marknaden ytterligare.

- Vi är otroligt stolta över vår nya samarbetspartner.William Fèvre representerar det absolut bästa Chablis har att erbjuda kombinerat med en prissättning som är ytterst konkurrenskraftig. Det är ett nytänkande och flexibelt Chablishus som har mycket att hämta hem på den svenska marknaden, säger Peter Carlsson, Brand Manager på PrimeWine Group.

För mer information kontakta gärna mig:

Karin Tångstedt, PR-ansvarig, karin.tangstedt@primewinegroup.com, 0708 617374

Om PrimeWine Group

PrimeWine Group består av PrimeWine Sweden AB, Mondowine, Multibev och BGS Wine Import. Sedan starten 2002 har vi jobbat med att sätta samman en portfölj av världsledande vinmakare och vinvärldens nya stjärnor. Idag är vi stolta över vår bredd, kunskap och resultatet att vara en av de ledande leverantörerna av vin till såväl Systembolaget som till landets restauranger.