Inkomstförsäkring – en livlina vid arbetslöshet

Många har fortfarande uppfattningen om att den statliga a-kassan ger 80 % av lönen. Detta är en felaktig uppfattning då det är 80 % av a-kassans tak, det vill säga 18 700 kr som omfattas av a-kassan. Solid Försäkringar erbjuder en inkomstförsäkring som verkligen ger 80 % av lönen.

Att försäkra sin inkomst blir mer och mer självklart. Kanske inte så konstigt efter de tuffa tider som finanskrisen har orsakat. Framtiden spår sämre tider och fler väljer att försäkra sin inkomst för att klara en eventuell arbetslöshet. Detta beror mycket på att a-kassans lönetak är 18 700 kr oavsett hur hög lönen är. Som arbetslös får du maximalt 80 % av a-kassans tak, det vill säga 14 960 kr innan skatt.  Dessutom sänks ersättningen ytterligare efter 200 dagar till 70 %. Med andra ord har alla som är vana att få ut mer än ca 10 950 kr en bra anledning till att ha en inkomstförsäkring.

Att enbart försörja sig på a-kassans ersättning kan därför komma att bli en kamp för många. Solid Försäkringar ger möjligheten till dem som tjänar över lönetaket att trygga sin ekonomiska framtid om de skulle drabbas av arbetslöshet. Solid Försäkringar erbjuder två olika inkomstförsäkringar, Inkomst Privat som ger ersättning i 300 dagar och Inkomst Komplement som riktar sig till dem med en facklig inkomstförsäkring och vill komplettera med extra ersättningsdagar.

-       Det är inte så konstigt att allt fler väljer att teckna en inkomstförsäkring för att försäkra sig om att klara en ekonomisk förlust vid arbetslöshet. Att ha en inkomstförsäkring kan komma att ha en avgörande roll för din ekonomi om du skulle bli arbetslös. Vi försäkrar löner mellan 19 500 kr och 60 000 kr, säger Marcus Tillberg, försäljningschef Solid Försäkringar.

Läs mer om Solid Försäkringars inkomstförsäkring på www.solidab.se/inkomst

• arbetslöshet
  • inkomstförsäkring

Jenny Kristiansson, presskontakt:  042- 623 64 54 eller 0700- 83 64 54, press@solidab.se

Solid Försäkringar är ett försäkringsbolag som erbjuder ovanligt okrångliga försäkringar. Enbart i Sverige har Solid Försäkringar 3 miljoner kunder och över 5 500 ombud. Solid Försäkringar driver även verksamhet i övriga Norden och delar av Europa. Solid Försäkringar ingår i Resurs Gruppen.  Solid Försäkringars grundades 1993 och har sedan dess haft sitt huvudkontor i Helsingborg. 2009 uppgick Solids omsättning till en miljard kronor.