En hektisk vecka med ekonomisk statistik, politiska utspel samt rapporter från börsbolagen

Nyhet   •   Feb 03, 2017 08:11 CET

Det har varit en intensiv vecka och vi har tagit del av mycket ekonomisk statistik, politiska utspel samt rapporter från börsföretagen. Tonläget i USA har varit mycket högt när Trump nu verkställer sina vallöften - ett efter ett!

Börsbolag och banksektor levererar bättre siffror än väntat

Vi är mer än halvvägs in i rapportsäsongen och så här långt har flertalet bolag med några undantag levererat över förväntan. De svenska verkstadsbolagen skriver att framförallt Kina ser bättre ut under avslutningen på föregående år. De finansiella företagen mår bättre när de långa obligationsräntorna kommit upp något och det syns i rapporterna från banksektorn.

Den ekonomiska statistiken som presenterats för januari 2017 har alltså generellt varit bättre än väntat, säger Per Ström, analyschef på Solidar. De så kallade inköpschefs-indexen har visat glatt humör i stort sett över hela världen men framförallt Sverige, USA och i EMU-området.

Inköpschefsindex eller PMI, Purchasing Managers Index, är en konjunkturmätare för marknaden och målet är att snabbt mäta den rådande konjunkturen. Varje månad inhämtas konjunkturstatistik från inköpschefer, förklarar Per Ström.

Läs mer i Solidar marknadskommentar 2017-02-03 som finns publicerad på www.solidar.se/aktuellt