Min pension på 5 minuter, del 1 - Tre steg mot en tryggare pension

Nyhet   •   Aug 20, 2015 09:30 CEST

Känner du dig orolig för att pensionen inte kommer att räcka till? I första avsnittet i serien Min Pension på 5 minuter berättar Solidars Peter Birath, VD och Martin Gradin, rådgivare om vad man kan göra för att skaffa sig bättre koll över sin framtida pension.

Många känner sig oroliga för att pensionen inte kommer att räcka till och samtidigt är det en liten puckel att sätta sig in i pensionsfrågan och många upplever att den är krånglig. Vad kan man då göra för att skaffa sig bättre koll? Vad är första steget mot en bättre pension?

Se första filmen i serien Min pension på 5 minuter: Tre steg mot en tryggare pension

Gör en pensionsprognos

Gör en pensionsprognos och titta på hur det blir den dag du går i pension. Det kan man göra väldigt enkelt på Pensionsmyndighetens hemsida eller på Solidars hemsida, berättar Peter Birath, VD Solidar. Det som är viktigt är att du tar med dig antal år du har jobbat, vilken inkomst du har och hur det har sett ut gällande föräldraledighet och löneutveckling.

Din framtida pension kommer från olika delar: allmän pension med inkomstpension och premiepension, tjänstepension/avtalspension som är den del som eventuellt din arbetsgivare har satt av åt dig samt till sist ditt eget privata sparande. Det är jätteviktigt att du ser över ditt egna privata sparande. Vi kan ta ett exempel med en kille eller tjej som tjänar ungefär 28.000 kr. Den dag han eller hon går i pension är det ungefär hälften kvar att leva på och det kommer som en överraskning för många, säger Peter Birath.

Tyd pensionsprognosen

När du gjort en pensionsprognos så är nästa steg att tyda prognosen och se vad du kan göra för att påverka din framtida pension. Du kan välja att sätta dig in i det här själv eller att ta hjälp. På Solidar arbetar rådgivare med att hjälpa kunder att tyda helheten.

Det orangea kuvertet som privatpersoner brukar få i brevlådan varje år är bara en del av din pension. Det är viktigt att skapa en prognos som tar med samtliga delar och framför allt den del som kommer från arbetsgivaren, säger Martin Gradin, rådgivare.

Gör en sparplan och var aktiv ända fram till pensionen

Överblicken över sin framtida pension kan man nog skaffa sig ganska enkelt själv, men när det kommer till hur man kan påverka sin framtida pension så är många tacksamma att få hjälp, menar Martin Gradin, rådgivare. Det handlar om att ta fram de möjligheter som finns, vilken riskbenägenhet som passar en person och att ta fram en plan utifrån individens önskemål och förutsättningar, fortsätter han.

Det gäller att vara lite aktiv hela tiden och inte bara sätta sig ner och vänta på pensionen. Det här är en viktig fråga för dig och din familj och eftersom livets förutsättningar förändras över tid - du kanske byter jobb, flyttar utomlands några år eller är föräldraledig – och det kan då löna sig att vara aktiv själv och diskutera med sin rådgivare om de nya förutsättningarna.

För ytterligare information, kontakta:

Peter Birath, VD Solidar, 076-002 26 37, peter.birath@solidar.se

Helene Jansbo, Marknadschef Solidar, 070-548 45 65, helene.jansbo@solidar.se