Solidar hjälper Barncancerföreningen att göra verklighet av Hjältarnas Hus i Umeå

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 07:00 CEST

Solidar stöttar byggnationen av ett Hjältarnas Hus i Umeå. Det första av sitt slag i hela Norrland.
– Vi vill hjälpa alla de familjer med sjuka barn som tvingas splittras under långa perioder på grund av sjukhusvistelser. Tack vare Hjältarnas Hus kan de vara tillsammans under den svåra tiden, säger Per-Erik Heikka, Solidars koncernchef.

I Sverige finns det sex sjukhusregioner, och fem av dessa har ett anhörighus kopplat till regionsjukhuset. Men i Norrland saknas det, trots att området spänner över fyra län. En del boende i vår region kan ha upp till 70 mil till Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Det innebär att familjer måste splittras om ett barn blir långvarigt sjuk.

– Vi är övertygade om att alla mår bättre om familjen får vara tillsammans i en svår situation och i en miljö som inte är en sjukhussal. Därför stöttar vi Hjältarnas Hus. Det blir ett tillfälligt hem nära sjukhuset, där man kan laga mat, ha fredagsmys och ta emot släktingar och vänner, berättar Per-Erik Heikka.

Solidar hjälper sina kunder med aktiv förvaltning av pension och kapital. Företaget grundades i Umeå 2003, förvaltar drygt 18 miljarder kronor och har vunnit DI Gasell fem år i rad samt priset som Årets Tillväxtföretag på Umeågalan 2013.

– Vi har kunder och samarbetspartners över hela landet, men vårt hjärta klappar extra för Norrland. Därför känns det bra att göra något gott för vår region och alla som bor här, säger Per-Erik Heikka.

Initiativet att bygga anhörighuset i Umeå kommer från Barncancerföreningen. Och själva namnet Hjältarnas Hus kommer från en förälder, Jan Andersson från Lycksele, som själv har erfarenhet av ett svårt sjukt barn och veckovisa behandlingar vid Norrlands universitetssjukhus. Han menar alla barn, syskon och föräldrar är hjältar i sin kamp mot sjukdom och svåra tillstånd.

– Vi är stolta över att få stötta alla dessa små och stora hjältar. Som en av Sveriges starkaste aktörer inom fondförvaltning ser vi det som vår skyldighet att hjälpa familjer där det värsta tänkbara hotar att inträffa, säger Per-Erik Heikka.

Hjältarnas Hus kommer att ha familjerum, kök att laga mat i, samvarorum, lekytor och lekplats – allt för att få en så hemlik miljö som möjligt. Huset ska stå färdigt under 2016.

Per-Erik Heikka, koncernchef Solidar, 070-394 95 59
Linda Henriksson, kommunikatör Solidar 070-581 23 21

Solidar hjälper människor att kartlägga och få en bättre kontroll på sitt pensionssparande, sina sjukförsäkringar och sitt livskydd. Dessutom erbjuds pensionsrådgivning, direktsparande och fondförvaltning. Bolaget startade 2003 i Umeå och i dag finns kontor i Umeå och Stockholm.