Havskappseglingen Watski2star blev en stor tittarsuccé

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2013 10:59 CEST

I lördags morse gick första båten i mål i havskappseglingen Watski2star där antal personer i besättningen är begränsad till två personer. I samband med tävlingen gjordes en stor TV-satsning med massor av liveinnehåll och uppladdning av video för att göra tävlingen mer publik.

Många tittade timmar blev det, drygt 20.000 timmar på fyra dagars livesändningar och tittande på video. Totalt antal visningar av video och livesändningar passerade 40.000.

Under racet hade samtliga deltagande besättningar möjlighet att spela in video och ladda upp dem på racets Playkanal: watski2starplay.se

Denna möjlighet nyttjades flitigt av några besättningar vilket gav alla på tittare på land en unik inblick av dimman, stiltjen, frustrationen och glädjen ute på havet. Det var en krävande kappsegling där flera besättningar bröt inte minst på grund av trötthet.

Även för publiken på land var det "slitigt", så här skriver bl.a Niklas Qvarnström på sin blogg Tangosailing.nu "Man laddar och förbereder i veckor, sedan känns det som det tar slut på några timmar. Det ska bli skönt att sova ikväll, och sova ut i morgon. Jag som inte ens har seglat. Det har väl blivit runt tre fyra timmar mindre sömn per dygn de här dagarna. I morse klev jag upp klockan fyra för att hinna följa målgången."

- Det är kul med en tävling som fängslar tittarna på det här sättet säger Johan Lundqvist, en av deltagarna i racet och delägare i Solidtango som levererade TV-plattformen till Watski2star. Och för oss deltagare är det fantastiskt att kunna uppleva racet i efterhand när man gått i mål, avslutar han.

Produktionen kring Watski2star var ett samarbete mellan Oxelösunds Segelssällskap, Wisby Segelsällskap, Tangosailing.nu, Hamnen.se, Net 1, Gotland Live, och Solidtango.

the social tv platform

Solidtango är en social TV-plattform där alla som vill kan skapa en helt egen Playkanal. Via Playkanalen kan tittarna interagera med varandra via chattar och kommentarer. Plattformen har stöd för extern videouppladdning, videoannonser och en komplett PPV-lösning. Bland de hundratals kunderna finns bl.a. Djurgården Fotboll, IFK Göteborg, Hamnen.se, Öppna Kanalen Stockholm, Kristianstadsbladet, Sportsground, AIK Innebandy, Svenska Spel, Universal, Webbmediahuset, Sony Music, Sveriges Radio, Warberg IC och Svenska Bilsportförbundet.

Deltagare Watski2star 2013
Mail: johan@solidtango.com

Teamet bakom Solidtango har jobbat med avancerad drift, hosting och webbutveckling sedan 1998. Utvecklingen av tekniken bakom Solidtango påbörjades 2007 och tusentals utvecklingstimmar har investerats sedan dess. Bolaget är ägardrivet där all utveckling och drift skett med egna medel utan externt kapitaltillskott.