Kappsegling live ger vind i seglen för svensk startup

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2012 13:15 CEST

Under våren och sommaren har Solidtango “The social cloud tv platform” satsat hårt på att bygga kännedomen om sitt varumärke genom att öka tillgängligheten för svensk segling. Detta har bland annat skett genom att man med egen båt tävlat och livesänt från tre av Sveriges största kappseglingar. Tiotusentals tittare har följt seglingarna vilket totalt genererat 120.000 tittartimmar (motsvarar en person som tittar dygnet runt i knappt 14 år).

- Denna typ av “TV” är ett lysande exempel på det vi kallar för "tv on your terms" dvs. TV på tittarna och avsändarnas villkor. Historiskt sätt så har segling aldrig varit någon TV-sport, men med våren och sommarens satsningar känns det som om segling som TV-sport är här för att stanna, säger Johan Lundqvist, en av grundarna till Solidtango.

Årets satsning på segling är dock inte slut här, redan till helgen går två nya tävlingar av stapeln. På västkusten är det Tjörn Runt som gäller medan det på ostkusten är premiär för Harken Solochallenge som lockar närmare 100 båtar. Båda dessa tävlingar kommer gå att följa live på http://blurlive.solidtango.com
Förutom livebåtarna har samtliga båtar med en smartphone ombord möjlighet att spela in och ladda upp video för att på så sätt göra tävlingen tillgänglig för alla som är kvar på land.

- Vår förhoppning är att helgens seglingar spär på det redan stora intresset för segling som TV-sport men även för oss som bolag. Sedan i slutet på förra veckan har telefonen gått varm trots att plattformen fortfarande körs som beta och lansering sker först senare i höst, avslutar Johan Lundqvist.

Solidtango är en svensk startup som gör det möjligt att på ett enkelt sätt och till en låg kostnad skapa en egen TV kanal. Livestreaming eller streaming av video on demand spelar ingen roll. Solidtango hjälper till med allt från encodering till publicering, social spridning och livesändning med tusentals betalande tittare. Plattformen körs som beta, lansering sker i höst.