Seglingen skall växa genom rörlig bild

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2017 08:37 CEST

Stefan Rahm och Johan Lundqvist skall få seglingen att växa genom rörlig bild.

Segling är en av få sporter som nästa alltid är bättre på TV än live, eftersom det mesta utspelar sig på vatten en bra bit ifrån land. Med en bra TV-produktion är det möjligt att få uppleva seglingsaction hemma i TV-soffan - alltifrån täta dueller på banan till frihet och äventyr på öppet hav.

Därför har Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS) nu tecknat ett samarbetsavtal med videoplattformen Solidtango. Syftet är att göra kappsegling mer tillgängligt med hjälp av livesändningar och video, som bland annat distribueras via Solidtangos sportkanal Solidsport, KSSS hemsida och KSSS playkanal.

- För oss på KSSS är det självklart att satsa på rörlig bild för att göra sporten mer publik, utveckla våra seglare och vår kommunikation. Tack vare samarbetat med Solidtango/Solidsport, som har stor erfarenhet av livesändning av sport på nätet, kan vi erbjuda alla att komma närmare många olika delar av vår fantastiska sport, säger Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.

Ett annat syfte med samarbetet är att utveckla de sportsliga förutsättningarna för KSSS elitseglare. Genom rörlig bild och analys av teknik, material och taktik kommer seglarna att ha de bästa förutsättningarna för att nå framgång. Rörlig bild också ett utmärkt verktyg för att kommunicera med KSSS alla intressenter, från seglare till sponsorer, partners och publik.

Förutom själva plattformen så bistår Solidtango med utrustning för att sända, projektledning, marknadsföring och produktionskapacitet. Redan i början av juli blir det en stor satsning på rörliga bilder då ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt), som i år firar 80-årsjubileum, går av stapeln med start i Stockholm och målgång i Sandhamn. Hela startdagen (söndag 2 juli) kommer att sändas live och därefter blir det flera dagliga TV-uppdateringar så länge det finns båtar kvar ute på banan.

- Vi ger publiken på land en unik möjlighet att följa racet via video och livesändning. Vi hoppas även på ett stort engagemang från seglarna som kommer att få möjligheten att ladda upp egna videor från racet, säger Johan Lundqvist VD på Solidtango.

Om Solidtango och Solidsport

Solidpport är en digital sportkanal där alla sporter kan livesända matcher, tävlingar och evenemang, oavsett nivå eller ålder. Bland Solidsports partners finns finns alltifrån föreningar, förbund, ligor och turneringar i en rad olika sporter. Plattformen erbjuder möjlighet för Solidsports partners att ta betalt för sitt innehåll för att på så sätt finansiera produktionen och ge ett överskott. Betalningsmöjligheter erbjuds i olika former, från köp av enskilda sändningar sk. PPV eller genom att ta betalt för innehåll i abonnemangsform likt Netflix. www.solidsport.com