Skidfest på Solidsport

Pressmeddelande   •  Mar 23, 2017 14:07 CET

I morgon fredag är det premiär för Svenska Skidförbundets livesändningar av sprintstafetterna och 30/50km-loppen under avslutningshelgen i SM. Livesändningarna kommer gå att se på Solidsport. Detta är det första steget för Skidförbundet mot att livesända fler tävlingar i framtiden.

Det är med stolthet vi kan meddela att ännu en sport livesänds på Solidsport, den här gången med den Svenska världseliten på plats. Sändningarna är ett samarbete mellan Solidsport och Svenska Skidförbundet.

- Vi är självfallet både glada och stolta över att få göra denna satsning tillsammans med Skidförbundet. I helgen kommer vi att få se en traditionell produktion med fyra kameror, men i framtiden hoppas vi kunna utveckla produktionerna så att de blir billigare att producera men även intressantare för tittarna, ett exempel på detta skulle kunna vara att följa sin favoritåkare under ett helt lopp, säger Johan Lundqvist, VD på Solidsport.

Skidsport är generellt en komplex och dyr sport att producera, därför är det bara de största tävlingarna och mästerskapen som sänds på linjär Tv men nu har alltså Svenska Skidförbundet bestämt sig för att prova på webbsändningar.

- Det kommer bli otroligt intressant att få prova och lära oss inför framtiden genom att webbstreama SM-avslutningen. Förhoppningsvis kan vi fortsätta att streama från fler tävlingar efter detta, säger SSFs projektledare Anders Södergren.

Många stora namn som Charlotte Kalla, Marcus Hellner och Anna Haag kommer vi kunna se i helgen men även uppstickare som junioren Ebba Andersson, Teodor Peterson och Daniel Rickardsson. Stafetterna är även de något att se fram emot, där regerande mästarna i damklassen IFK Umeå gör allt för att behålla guldet på hemmaplan och en spännande fight mellan Falun-Borlänge och Borås SK som ställer upp med tre respektive två lag.

Missa inte helgens livesändningar av SM-avslutningen, de går att hitta på solidsport.com/skidkanalen

För mer information kontakta:

Fanny Wallén, Marknadsansvarig, 073-150 77 83, fwallen@solidtango.com

Fakta om SolidSport

SolidSport är en digital sportkanal där alla sporter kan livesända matcher, tävlingar och evenemang, oavsett nivå eller ålder. Bland SolidSports partners finns finns alltifrån föreningar, förbund, ligor och turneringar i en rad olika sporter. Plattformen erbjuder möjlighet för SolidSports partners att ta betalt för sitt innehåll för att på så sätt finansiera produktionen och ge ett överskott. Betalningsmöjligheter erbjuds i olika former, från köp av enskilda sändningar sk. PPV eller genom att ta betalt för innehåll i abonnemangsform likt Netflix. www.solidsport.com