Månadens resa med Solresor: Rundresa i matens, konstens och historiens Kalabrien.

Under en rundresa i syditalienska Kalabrien låter Solresor resenärerna ta del av livet på en lantgård, där de bjuds på närproducerad mat och får bo i restaurerade rum, som tidigare var kvarn och stall. Resan har ett begränsat antal platser och sker vid en exklusiv avgång.

Rundresan går utanför de vanliga turiststråken och har fokus på det kalabriska vardagslivet och lokal mat och dryck. Till exempel görs ett besök hemma hos en italiensk dam, som visar hur hon tillverkar sin pasta enligt ett traditionellt familjerecept.

• - Agriturismo, dvs att bo på lantgård, har blivit mycket populärt, och är ett avspänt och smakrikt sätt att uppleva Kalabrien på, säger Pauline Berndtsson, informationschef på Solresor.

Fakta:
Avresa 26 maj 2015 från Stockholm, Göteborg och Malmö till Lamezia Terme. Flygbolag Primera Air. Reslängd 8 dagar. Möjlighet att tilläggsboka extravecka i Tropea eller Capo Vaticano.

Månadens resa:
Denna rundresa är en så kallad Månadens resa. Varje månad presenterar Solresor en extraordinär resa med fokus på upplevelser. Resan kan gå till ett befintligt eller nytt resmål och har ett särskilt utformat reseprogram. Detta är Månadens resa nr 80!