Solresor erbjuder resor till Istrien från Kalmar

Solresor och Kalmar Öland Airport inleder ett samarbete som innebär att researrangören släpper två avgångar i sommar från Kalmar till den hjärtformade halvön Istrien. Halvön intog häromåret en hedrande andra plats på Lonely Planets lista över “Bästa resmål”, och är i folkmun ofta kallad det nya Toscana.

Solresor erbjuder resor till resmålen Pula och Poreč, på halvöns västra kustsida, som är hela 240 kilometer lång. Lata dagar vid stranden varvas med fördel med utflykter i närområdet.

-Istrien är en riktig pärla och det är lätt att bli förälskad i det vackra landskapet och det kristallklara vattnet. Influenserna från Italien märks tydligt, inte minst när det gäller utbudet av mat och vin, säger Pauline Berndtsson, informationschef på Solresor.

-Vi är jätteglada över att Solresor, som står för kvalitet, upplevelser och unika produkter, väljer att satsa på Kalmar. Från flygplatsens sida ser vi att ett attraktivt utbud av fritidsresande gör det ännu trevligare att bo här, säger Karin Lagerlöf, affärsutvecklare och marknadschef på Kalmar Öland Airport.

Fakta
Istrien är en halvö som till största delen tillhör Kroatien, men även Italien och Slovenien. Solresors resmål ligger i Kroatien.
Pula – Istriens största stad med ca 60 000 invånare. Hamnstad uppbyggd på sju kullar längs Istriens södra kust. Historisk atmosfär med en mäktig amfiteater som stadens största sevärdhet.
Poreč – Beläget längs Istriens västkust. Mysiga kullerstensgränder, gott om restauranger och ett utbrett nöjesliv.
Flyg från Kalmar Öland Airport 12 och 19 augusti.