Ägaren Rolf Andersson och tränaren Timo Nurmos tar emot årets första Elitloppsbiljett.

Readly Express inbjuden till Elitloppet

Svenske Grand Prix d’Amérique segraren Readly Express är nu klar för Elitloppet den 27 maj 2018. I samband med att den franske storsegern firades i Restaurang Kongressen bjöds hästen in av Solvallas sportchef Anders Malmrot inför en jublande publik.

Det var under tisdagskvällen som Elitloppsbiljetten delades ut till Readly Express tränare Timo Nurmos och ägare Bro Byggnads AB på Solvallas Restaurang Kongressen.

- Vi på Solvalla är mycket stolta över att få hälsa Readly Express välkommen till Elitloppet 2018, säger Anders Malmrot.

Solvallahästen Readly Express är den sjunde svenske segraren sedan 1920 i vad som anses vara världens hårdaste travlopp – Grand Prix d’Amérique på travbanan Vincennes i Paris. Nu har han chans att bli först i världen med den nästintill osannolika fyrlingen Svenskt Travkriterium, Svenskt Travderby, Prix d’Amérique och Elitloppet.

- Readly Express har genom hela sin karriär visat att han är något utöver det vanliga. Hans meritlista är diger och han har segrat i 21 av sina 25 starter vilket är helt enormt. Med framgången i söndags i Grand Prix d’Amérique är han det självklara valet att inleda inbjudningarna till Elitloppet med, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot.

Bland Readly Express största segrar finns utöver de tre tidigare nämnda även Grand Prix de l'UET, Jubileumspokalen, Prix Tenor de Baune, European Championship for 5 year olds och Svenskt Mästerskap.

Fakta Readly Express
Ålder: 6 år
Kön: Hingst
Starter/Resultat: 25 (21-3-1)
Intjänat: 15 033 709 SEK
Rekord: 1.09,9 autostart (2140m)
Ägare: Bro Byggnads AB
Tränare: Timo Nurmos
Skötare: Inga Perk
Nationalitet: Svensk

Elitloppet är avslutningen på Elitloppshelgen som arrangeras på Solvalla den 25-27 maj 2018. Elitloppet är ett inbjudningslopp där 16 hästar tävlar i två olika försök med åtta hästar i vardera. De fyra främsta i varje försök möts i en final där segraren erhåller tre miljoner kronor. Förra året hade Elitloppshelgen över 60 000 besök, cirka en miljon TV-tittare i TV4 och TV12 samt 373 miljoner kronor i omsättning på ATGs spelformer.

För mer information kontakta Anders Malmrot, sportchef Solvalla, på +46 70 636 00 58.