Skara Sommarland summerar säsongen 2015

Skara Sommarland summerar säsongen 2015

Skara Sommarland, som stängde för sommaren den 16 augusti, har nu summerat säsongen 2015. Efter två rekordår redovisar Skandinaviens största vattenpark i år en lägre besökssiffra. Det kalla och regniga vädret i juni och juli avspeglas i besöksantalet och nya typer av rekord - karakteristiska för årets sommar - kan skönjas. Antalet uthyrda våtdräkter och sålda regnponchos har stigit.

Skara Sommarland besöktes säsongen 2015 av ca 230 000 gäster, vilket är en minskning med 22 procent jämfört med fjolåret. Minskningen beror på det kylslagna vädret i juni och juli. Då värmen väl kom i början av augusti strömmade gästerna till. Besökstappet kunde delvis hämtas igen men inte fullt ut.

- Somrar med ihållande och exceptionellt dåligt väder påverkar naturligtvis oss som vattenpark, men det är något vi har tagit höjd för med hänsyn till den verksamhet vi bedriver. Väderleken har medfört vissa utmaningar men de är inom ramen för vår kalkyl, säger Hans Ericsson, vd Skara Sommarland.

Gästnöjdheten under säsongen har legat på fortsatt hög nivå. 90 procent av Skara Sommarlands besökare anger att de är mycket nöjda eller nöjda med sitt besök i parken.

- Vi är väldigt stolta över den höga gästnöjdheten, den visar att satsningarna på miljön, nya attraktioner och våra medarbetarutbildningar är helt rätt. I år har vi kunnat se ett tydligt trendbrott vad det gäller gästernas upplevelser hos oss. De har i mycket högre utsträckning nyttjat alla delar av parken: vattenpark, tivoli, gokart och spel, fortsätter Hans Ericsson.

Det lägre besökstalet påverkar inte investeringarna på Skara Sommarland inför nästa säsong. Parken ingår i upplevelsekoncernen Parks and Resorts som i år ser ut att göra sin bästa säsong någonsin. Planeringen inför säsongen 2016 på Skara Sommarland har redan tagit vid.

För mer information kontakta Hans Ericsson, Skara Sommarlands vd, på telefonnummer 010-708 80 08 eller email hans.ericsson@sommarland.se.

Bilder kan laddas ner på bilder.parksandresorts.com/skarasommarland

Skara Sommarland är Skandinaviens största vattenpark. Skara Sommarland har utöver ett vattenland även en tivolidel och gokartbanor. Med 44 attraktioner, fyra restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, spel, kiosker och caféer är Skara Sommarland fyllt med upplevelser för hela familjen. 2014 hade Skara Sommarland ca 450 anställda under säsong, ca 300 000 besökare och omsatte ca 107 miljoner kr.

Skara Sommarland är en del av upplevelsekoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.