Somna AB erhåller EU-patent för Kedjetäcke®

Somna AB meddelar att det europeiska patentverket (EPO) godkänt Europa-patent för Kedjetäcke®, nr EP09727929.3. Somnas Kedjetäcke® är ett tyngdtäcke utvecklat för att lindra ångest, oro, sömnlöshet och stress. Täcket är en upphandlad produkt hos flertalet svenska landsting och kommuner samt saluförs även genom distributörer i flertalet europeiska länder samt Japan och Australien. Kedjetäcke® har sedan tidigare har varit patenterat i Sverige och Japan.

Detta EU-patent ger oss en utmärkt plattform för vår pågående satsning på den europeiska marknaden. Ett patent ger, förutom att skydda uppfinningen, en trovärdighet i branschen samt hjälper våra distributörer i deras marknadsarbete. För att understryka vår satsning på en internationell marknad rekryterar vi nu också exportsäljare. Vidare kommer vi nu, i och med godkännandet av patentet, direkt kunna inleda rättsliga processer mot de företag som kopierat vårt Kedjetäcke®
Fredrik Löfgren, VD, Somna AB.

Om Kedjetäcke®
Kedjetäcket är ett tyngdtäcke framtaget för att lindra oro, ångest, sömnlöshet och stress. Täckets funktion är baserat på vetenskapliga studier om tyngdens och tryckets lugnande inverkan där täckets tyngd frisätter en rad kroppsegna hormoner som verkar ångestdämpande och lugnande för både blodtryck och puls. Täcket ger en unik omslutande effekt genom täckets längsgående kedjor som följer kroppen och effekten blir att du kan slappna av, komma ner i varv och få bättre kvalitet på din sömn. Ofta kan medicinering minskas eller t.o.m. helt uteslutas.

Exportsäljare
Somna AB stärker sin position på den europeiska marknaden och rekryterar Exportsäljare. Läs mer och ansök här >>