Sony utökar sin serie objektiv med E-fattning med ett högkvalitativt 18–135 mm f3,5–5,6 APS-C-zoomobjektiv med hög förstoringsgrad

Nytt kompakt och lätt E 18–135 mm f3,5–5,6 OSS-objektiv med suverän skärpa och snabb, exakt och tyst autofokus för omfattande användning inom stillbildsfotografering och videoinspelning

Idag presenterade Sony, ett av världens främsta företag inom digital bildbehandling och världens största bildsensortillverkare, sitt 46:e objektiv med E-fattning. Det här nya APS-C-objektivet har en flexibel brännvidd på 18–135 mm, ett bländarintervall på f3,5–f5,6 och bildstabiliseringstekniken optisk SteadyShot™.

Det nya objektivet (modell SEL18135) har en kompakt och lätt design. Det har måtten 67,2 x 88 mm och väger inte mer än 325 g. Det har dessutom 7,5x optisk zoom med hög förstoringsgrad som täcker hela brännviddsområdet 18–135 mm på APS-C eller 27–202,5 mm i brännviddsområdet motsvarande 35 mm. Objektivet passar utmärkt ihop med de populära kamerorna med APS-C-sensorer från Sony, bland annat α6500, α6300 och α6000, och är extremt användbart i en mängd olika fotosituationer för allt från bilder i vardagen till porträtt-, landskaps-, natur- och resefotografi.

E 18–135 mm f3,5–5,6 OSS-objektivet ger suverän skärpa genom hela bilden och hela zoomintervallet tack vare sin avancerade design med en asfärisk lins och två ED-glaselement (extra låg spridning) som minimerar aberrationen. Tack vare objektivets högsta förstoringsförhållande på 0,29x och minsta närgräns på 0,45 m kan fotografen skapa närbilder med mjuk ”bokeh” eller bakgrundsoskärpa. Det har även inbyggd optisk bildstabilisering som förbättrar resultaten vid fotografering med handhållen kamera.

Dessutom ger 18–135 mm f3,5–5,6-zoomobjektivet snabba, exakta och tysta AF-prestanda tack vare en linjär motor. Det gör objektivet till ett perfekt komplement till de funktioner för höghastighetsbildtagning och de avancerade videofunktioner som finns i många av de spegellösa kamerorna från Sony.

Priser och tillgänglighet

SEL18135 säljs i Europa från och med februari 2018 och kostar ungefär 6,800 SEK.

Nu finns Sony α6300 i silver

Idag meddelade Sony också att de lanserar en ny silverfärgad version av den populära α6300-kameran. Det smäckra nya silverfärgade kamerahuset börjar säljas i februari 2018 hos utvalda återförsäljare.

• a6500
  • a6000