Sony visar bredd inom kreativa underhållningslösningar under CES 2020

Sony Corporation presenterar flera nyheter på CES 2020 i Las Vegas.

Under presskonferensen inför mässans officiella öppnande talade Kenichiro Yoshida, VD och koncernchef för Sony Corporations, presenterade Sonys strävan och vision att leverera produkter, innehåll och tjänster som berör och samt har en positiv inverkan på människor och på samhället.

– Vår vision är att fylla världen med känslor, genom kraften i kreativitet och teknik, säger Kenichiro Yoshida. Kreativitet är en kraftfull drivkraft som rör Sony framåt och när den kombineras med vår teknik blir den ostoppbar.

Han fortsatte sedan med att introducera de senaste erbjudandena och produkterna från både Sony Electronics och Sony Entertainment.

Nästa talare under presskonferensen, Jim Ryan, VD och koncernchef för Sony Interactive Entertainment, kunde delge nyheten att PlayStation4 nu har sålt mer än 106 miljoner enheter världen över*1, och att PlayStation Network har uppnått 103 miljoner*2 aktiva månadsanvändare. Vidare presenterades de senaste nyheterna och funktionerna till PlayStation5, som förväntas lanseras lagom till julhandeln 2020, och visade även för första gången designen av PlayStations nya logotyp.

– Vårt löfte till de 100 miljoner deltagarna i det starka PlayStation-communityt, är att erbjuda det största och bästa innehållet och att leverera unika spelupplevelser i en enastående hastighet, sa Jim Ryan.

Inom live-sportproduktion presenterade Sony det senaste resultatet av ett gemensamt engagemang för ett konceptförsök med NBC Sports och Verizon vid en match i amerikansk fotboll. David Mazza, CTO för NBC Sports Group, tog även han plats på scen under presskonferensen och talade om Sonys produktionsteknik och trådlösa kommunikationsteknik för sändningarna, vilka förväntas ge nya möjligheter för direktsända sportproduktioner.

Under Yoshidas presentation visade han dessutom upp en fordonsprototyp som innehåller bild- och avkänningsteknik som bidrar till en säkrare och mer pålitlig autonom körning, samt en rad mycket avancerade elektroniska tekniker som tillsammans ger en enastående underhållningsupplevelse inuti bilen.

-Det är ingen överdrift att säga att ”Mobile” har varit den stora trenden under det senaste decenniet. Jag tror att nästa megatrend kommer att vara mobilitet, sa Yoshida.

Yoshida avslutade sin presentation med att konstatera att förutom en strävan efter att bidra till samhället kommer Sony fortsätta att utvecklas som ett kreativt underhållningsföretag med en stabil grund i tekniken.

*1: Uppskattade siffror baserade på SIE-forskning per 31 dec 2019.

*2: Uppskattade siffror baserade på SIE-forskning i dec 2019.

Ta del av hela presskonferensen här:https://www.sony.com/CES

Nya produkter och prototyper visas upp i montern

Under CES 2020 introducerar Sony en rad initiativ som utnyttjar kraften i kreativitet och teknik. Sonys samtliga verksamheter strävar efter att utveckla, leverera och bidra till ett hållbart kreativt skapande. Under CES visar Sony teknik som utvecklats för att komma närmare kreatörer och användare genom att på olika sätt leverera "verkligheten". Detta ska uppnås för video och ljud i 3D och HQ som tillägg till realtidstekniker som stöder varje steg i produktionen fram till tittarupplevelsen.

Säkerhet och tillförlitlighet för självkörande trafik

Under CES visar Sony upp sina senaste bidrag till förverkligandet av det avancerade självkörande samhälle vi står inför, och de nya upplevelser som förväntas komma med den ökade andelen självkörande fordon – såväl tekniska som känslomässiga.

Det senaste inom bild- och avkänningsteknik

Nya säkerhetskonceptet ”Safety Cocoon” detekterar andra fordon och objekt 360 grader runt fordonet, vilket möjliggör en snabbare reaktionsförmåga hos självkörande fordon och minskar riskfaktorer i trafiken. I Sonys monter under CES kan besökare uppleva det senaste inom Sonys bild- och avkänningsteknik för ett säkrare självkörande samhälle. Med hjälp av avancerad teknik, vars perceptionsförmåga ligger utanför vad det mänskliga ögat kan uppfatta, bidrar Sony till en säker och tillförlitlig självkörande trafik. Bland annat kan besökare titta närmare på:

• CMOS-bildsensorer med hög känslighet, upplösning och dynamisk räckvidd, motverkar LED-flimmer*3 för en exakt objektigenkänning, även i situationer där konventionell detektering tidigare haft svårigheter.

• Solid State LiDAR, som använder exakt avståndsmätning och ger en mycket precis 3D-bild över utrymmen och miljöer.

• Så kallad sensorfusionsteknologi, som slår samman sensorer med olika egenskaper för tidig och exakt igenkänning även under utmanande förhållanden som dimma, med ljus från baklyktor och vid mörkerkörning.

• Time-of-Flight (ToF) avkänningslösningar inne i bilen som med teknik för avståndsmätning kan upptäcka och känna igen människor och föremål i bilen. Igenkänningstekniken används för att erbjuda optimerat infotainmentsystem och förbättra säkerheten och komforten inuti fordonet.

Nya mobilitetsförslag som strävar efter komfort och underhållning

Sonys satsningar inom området mobilitet - som att sträva efter säkerhet, tillförlitlighet, komfort och underhållning – är ett nytt initiativ som kallas ”VISION-S.” Det första prototypfordon från ”VISION-S” kommer att visas upp i Sonys monter. Prototypen innehåller Sonys bild- och avkänningstekniker, programvara som regleras med Sonys AI-, telekommunikations- och molntekniker för att kontinuerligt kunna uppdatera och utveckla dess funktioner.

Totalt 33 sensorer inklusive bildsensorn CMOS och ToF-sensorer är inbyggda i fordonet för att upptäcka och känna igen människor och föremål i och utanför bilen, och ger mycket avancerat stöd vid körning. Sonys “360 Reality Audio” ger passagerarna en uppslukande ljudupplevelse genom sätenas inbyggda högtalare. De främre sätena vetter mot en panoramaskärm där ett rikt och mångsidigt innehåll kan åtnjutas genom ett intuitivt användargränssnitt. Sony kommer att fortsätta kombinera sin avancerade teknik för att leverera högre säkerhet och tillförlitlighet, samtidigt som de strävar efter att inspirera till nya känslor genom revolutionerande underhållningsupplevelser i bilen.

• *3: Fluktuationer som uppstår i LED-ljus och signalöverföring.

Lösningar för kreatörer att förverkliga sina drömmar

För varje steg av den kreativa processen, från produktion till när innehåll når målgruppen, har Sony en teknisk lösning för att ytterligare inspirera kreatörer och hjälpa dem att leverera innehållet till tittare och lyssnare.

Transformera livesportsändningar med 5G

Framstegen inom 5G- och AI-teknik ger innehållsskapare nya konstnärliga öppningar och möjligheter inom videoproduktion.Sony filmade i december 2019 en amerikansk fotbollsmatch live med en 5G-ansluten kamera, vilket på ett unikt sätt visade hur 5G kan möjliggöra mer kreativt och obundet kameraarbete, samtidigt som det reducerar både installationstid och kostnader. I Sonys monter visas en video som presenterar detta initiativ, och den utrustning som användes under försöket - däribland axelkameran Sony PXW-Z450, enheten Xperia 5G mmWave- som möjliggör höghastighetsupplänkning av data och en sändarbox-prototyp som i realtid kodar och överför högupplöst video.

Videoanalys i realtid med hjälp av AI

Sony visar även upp AI-baserade verktyg för videoanalys i realtid, som ytterligare ökar spänningen i sportupplevelser. I montern kommer en pingismatch att spelas, och matchen kommer att fångas på flera enheter inklusive POV-systemkameran Sony HDC-P50, samt kameror med Sonys unika höghastighetssensorer. Från videon analyseras bordtennisspelarnas positioner och bollens rörelsemönster, och en digital karaktärsgenerator kommer baserat på spelarnas rörelser och med hjälp av maskininlärningsteknik efterlikna den pågående matchen.

Mer fantasi med nya 3D Volumetric Visual Technology

Spatial Reality-teknik för en bättre 3D-upplevelse

Sonys unika Light Field-skärm med ögonigenkänning använder höghastighetssensorer och algoritmer för ansiktsigenkänning för att känna av användarens ögon och ögonrörelser för en precis rumslig verklighetsupplevelse som inte finns i konventionella 3D-skärmar. Det kan enkelt tillämpas på VR- och AR-innehåll, och erbjuder enorm flexibilitet för kreatörer inom olika områden såsom underhållning och produktdesign.

Virtuell produktionsteknologi med 3D Volumetric Capture

I Sonys monter finns också en virtuell produktionsuppsättning som förändrar hur vi skapar film och TV-program. Miljön har hämtats från Sony Pictures studio i form av fotorealistisk volymdata och visas som bakgrundsbild på en Crystal LED-skärm. Bakgrunden förändras i realtid med kamerans rörelse, vilket säkerställer att den slutliga bilden har rätt perspektiv och djup. Virtuell produktion triggar fantasin och låter regissörer, filmare och skådespelare uppleva scenen som om de verkligen är där, och ger samtidigt en kreativ flexibilitet då filmproduktion kan äga rum när som helst.

Stora skärmar med kristallklar bild för filmproduktion

Stora TV-skärmar är en trend som håller i sig, och allt mer innehåll skapas i högre upplösningar och i HDR (Higher Dynamic Range). Här finns ett lika stort behov från innehållsskapares håll av proffsskärmar som kan leverera samma exakthet och kvalitet. Under CES visas en professionell redigeringsrumsuppsättning med bildskärmar i 4K x 2K Crystal LED och 220 tum, där besökarna kan uppleva pågående och framtida nyheter för produktionen av film, TV-program och online-innehåll.

Nya funktioner för en rikare TV-upplevelse

Sony presenterar nyheter med teknik som tidigare bara funnits i flaggskeppsserien BRAVIA MASTER. Nya Z8H-serien med LCD-TV i 8K, har en fantastisk bildkvalitet tack vare premium-bildprocessorn X1 Ultimate. Den nya serien har även Sonys nya unika Frame Tweeter, som ger en Sound-from-Picture Reality-upplevelse, samtidigt som TV:n bibehåller en slimmad design. Dessutom har OLED TV-serien A8H nyligen fått X-Motion Clarity, som ger kristallklar bild och bibehåller ljusstyrkan även vid snabbrörligt innehåll. Sony kan därmed erbjuda en hög bild- och ljudkvalitet som gör skillnad på en stor skärm.

Sony utökar även andelen enheter kompatibla med 360 Reality Audio, den uppslukande ljudupplevelsen som funnits tillgänglig i Nordamerika och Europa sedan hösten 2019. I Sonys monter visas 360 Reality Audio, där besökare själva kan lyssna genom hörlurar och smartphones anslutna till streamingtjänster som Deezer, nugs.net och TIDAL. Besökare på plats kan även själva lyssna på hur 360 Reality Audio låter genom en soundbar och en trådlös högtalare, för en upplevelse med live-känsla.

För mer information om Sony på plats på CES, se här:https://www.sony.net/brand/event/ces/2020/

Alla produktnamn som nämns här är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör Sony Corporation eller deras respektive ägare.

• tv

Sony Corporation är ett kreativt underhållningsföretag på en solid grund av teknik. Från spel och nätverkstjänster till musik, bild, elektronik, halvledare och finansiella tjänster fyller Sony världen med känslor genom kreativitet och teknik. För mer information, besök http://www.sony.net/