Sonys nya kamera α7R II levererar innovativa bildupplevelser med världens första bakbelysta 35 mm fullformatssensor

Sonys spegellösa flaggskeppskamera har 42, 4 MP, bakbelyst CMOS-sensor, 5-axlad bildstabilisering, inbyggd videoinspelning i 4K, tyst elektronisk slutare, fast Hybrid-AF och mer.

α7R II är världens första fullformatskamera med utbytbart objektiv med bakbelyst Emor R CMOS-senor, som ger hög upplösning (ca. 42,4 MP effektiva megapixlar), hög känslighet (kan utökas upp till ISO 102400) [i] och AF med hög hastighet som svarar upp till 40 % snabbare än den ursprungliga α7R, tack vare 399 fasdetekterande AF-punkter.

Kameran har även 5-axlad bildstabilisering som känns igen från den hyllade α7 II och kan spela in video i 4K i flera olika format inklusive Super 35mm (utan pixel binning) och fullformat, en världsnyhet för digitala kameror. Den har även förbättrad XGA OLED Tru-Finder med världens högsta (0.78x) sökarförstoring [ii].

Hög upplösning, hög känslighet och hög responshastighet
Den nya 42,4 MP bakbelysta CMOS-sensorn är den mest avancerade, mångsidiga och högupplösta fullformatsbildsensorn någonsin från Sony, vilket får α7R II att nå nya nivåer av kvalitet, känslighet och responstid. Tidigare har många fotografer tvingats välja mellan hög upplösning och hög hastighet eller hög upplösning och hög känslighet. Tack vare den innovativa bildsensorn i α7R II slipper användaren tvingas välja.

Sensorn på 42,4 MP kombinerar kant-i-kant linsdesign direkt på chipet och AR (antireflekterande) ytbeläggning på sensorns glastätning och förbättrar effektiviteten av ljusinsamling avsevärt. Resultatet är hög känslighet med lågt brus och stort dynamiskt omfång. Detta gör att kameran kan ta bilder med ett imponerande ISO-omfång på 100 till 25 600 som kan utökas till ISO 50 till 102400.

Den bakbelysta sensorn, med en utökad kretsskala och kopparledningar, ger snabbare överföringshastighet och säkerställer att innehåll kan fångas i hög upplösning utan att offra känslighet. Data kan också matas ut från sensorn vid en hastighet som är ca. 3,5 gånger snabbare än föregångaren α7R.

α7R II är perfekt för att användas med Sonys omfattande utbud av FE-objektiv (35 mm fullformats med E-fattning). Bildbehandlingsmotorn BIONZ X gör att bilder och video fångas med högsta detaljer och lågt brus. Det finns heller inget optiskt lågpassfilter på kameran, vilket gör att landskapet och landskap fångas i högsta möjliga upplösning och skärpa.

α7R II har en ny, mycket hållbar slutare som reducerar vibrationer med upp till 50 % mindre vibrationer från slutarrörelser jämfört med sin föregångare, och har en hållbarhetscykel på cirka 500.000 bilder [iii]. Kameran kan också ställas in på läget Silent Shooting för att ta bilder tyst och utan vibrationer.

Den nya bildsensorn har 399 fassökande AF-punkter – världens bredaste AF-täckning på en fullformatssensor – som arbetar tillsammans med 25 kontrastbaserade AF-punkter för att uppnå fokusrespons som är ca 40% snabbare än föregångaren. α7R II använder en avancerad algoritm för rörelsedetektering som i kombination med det snabba Hybrid AF-systemet klarar serietagning med 5 bilder i sekunden med AF spårning.

Det fasdetekterande AF-systemet på α7R II fungerar bra med Sony-objektiv med A-fattning med hjälp av adaptrarna LA-EA3 eller LA-EA1. Detta gör det möjligt för användare att njuta av den breda AF-täckningen med 399 fassökande AF-punkter, höghastighetsrespons och högprestandaspårning med ett bredare utbud av objektiv. Detta är första gången som AF-systemet med en spegellös kamera kan uppnå hög prestanda med objektiv som ursprungligen konstruerats för digitala systemkameror.

5-axlig bildstabilisator optimerad för 42,4 MP
Det nya flaggskeppet α7R II modellen är utrustad med ett innovativt 5-axligt bildstabiliseringssystem som har finjusterats för att stödja den högupplösta bildkapaciteten. I likhet med systemet som lanserades på hyllade α7 II. Denna avancerade form av bildstabilisering korrigerar kameraskakningar längs fem axlar under fotografering, inklusive kompensation för rotation (rotation och gir) som kan inträffa med ett teleobjektiv, skakningar (horisontell och vertikala) som blir märkbara när förstoring ökar och rullningsskakningar (rullning) som ofta drabbar videoinspelning. Systemet med skakkompensation motsvarar fotografering med en slutartid cirka 4,5 steg snabbare [iv].

Dessutom fungerar 5-axlig stabilisering med Sonys α-objektiv med optisk Steadyshot™ (OSS) för att ge maximal stabilisering och tydlighet. Samtidigt fungerar den utmärkt med en kompatibel monteringsadapter med Sony α-objektiv med A-fattning [v] utan inbyggd stabilisering. Stabiliseringseffekten kan förhandsgranskas via live-view på LCD-skärmen eller OLED kamerans sökare.

Oöverträffad prestanda för videoinspelning i 4K
De imponerande videofunktionerna i Sonys nya kamera α7R II gör det möjligt att spela in filmer i 4K-kvalitet (QFHD 3840x2160) i antingen beskärd Super 35mm eller fullformatsläget.

I läget Super 35mm-läget samlar kameran en mängd information från cirka 1,8 x så många pixlar som 4K genom att använda full bildpunktsvisning utan pixel binning och översampling av information för att producera 4K filmer med minimal moiré och "jaggies".

Vid fullformatsläget utnyttjar α7R II hela sensorns bredd på 35mm för 4K inspelning, så att användarna kan ta vara på sensorns utökade uttryckskraft. Det är världens första digitalkamera att erbjuda 4K fullformatsinspelning direkt i kameran.

Under videoinspelning använder kameran avancerad XAVC S [vi] codec. Inspelning sker på en hög bithastighet på 100 Mbps under 4K-inspelning och 50 Mbps vid full HD.

Dessutom har α7R II en rad olika funktioner för att stödja ett professionellt arbetsflöde med video, inklusive Picture Profile, S-Log2 Gamma och S-Gamut, videoinspelning i 120fps hög bildhastighet, HD (720p), tidskod, ren HDMI-signal och mer.

Förbättrad design, funktion och tillförlitlighet
α7R II har en uppgraderad XGA OLED Tru-Finder™-sökare med en dubbelsidig asfärisk lins som ger världens högsta sökarförstoring med 0.78x för kristallklar bildförhandsvisning och uppspelning över hela visningsområdet. ZEISS® T*-beläggning används för att minska oönskade reflexer som stör fotograferingen.

Kameran har en extremt stabil, professionell känsla i handen tack vare sin lätta, tåliga magnesiumlegeringsdesign och har ett nytt utformat grepp och avtryckare jämfört föregångaren. Det finns också en ny mekanism för att enkelt låsa lägesratten, och ett utökat utbud av anpassningsbara funktioner och knappar för att passa de mest kräsna fotograferna.

α7R II är kompatibel med Wi-Fi® och NFC och stödjer Sonys app PlayMemories Mobile™ som finns tillgängligt för Android™ och iOS, liksom Sonys växande utbud avPlayMemories Camera Apps™, som ger kameran en rad kreativa verktyg. Till exempel finns det flera kreativa funktioner för time-lapse-fotografering tack vare den nya appen "Angle Shift add-on"[vii] som låter användare enkelt lägga till panorering, lutning och zoom till time-lapse-bilder utan ytterligare utrustning eller mjukvara. Läs mer på www.sony.net/pmca.

Sony har också inkluderat en ny LCD-monitormodell CLM-FHD5, ett perfekt komplement för α7R II vid videoinspelning. CLM-FHD5 är en kompakt 5.0 Full HD (1920x1080p) LCD-skärm som har förstoring och peaking-funktionalitet för precis fokusering och videonivåmarkering för att justera exponering och S-Log display assist som assisterar vid S-Log-fotografering.

Cirkapriser och tillgänglighet
α7R II finns tillgänglig i handeln under sommaren 2015.

ILCE-7RM2           35 000 SEK

Högupplösta bilder:

Model Name α7R II (ILCE-7RM2)
Lens mount E-mount
Image sensor Image sensor 35mm full frame(35.9mm×24.0mm)Exmor R CMOS sensor
Number of pixels (effective) Approx. 42.4 megapixels
Recording format Still images JPEG(DCF Ver.2.0, Exif Ver.2.3, MPF Baseline compliant),
RAW(Sony ARW 2.3 format)
Movies XAVC S 4K / XAVC S HD /AVCHD format Ver.2.0 compliant/MP4
Movie functions Picture Profile Picture Profile(OFF/1-7, Black Level, Gamma(Movie, Still, Cine1-4, ITU709, ITU709[800%], S-Log2), Black Gamma, Knee, Color Mode, Saturation, Color Phase, Color Depth, Detail, Copy, Reset)
Other Time Code/User Bit, Rec Control, Auto Slow Shutter, Dual Video Rec, Marker Setting
Clean HDMI output 3840x2160 (30p(25p)/24p) / 1920×1080(60p(50p)/60i(50i)/24p)
YCbCr 4:2:2 8bit/RGB 8bit
Media Memory Stick PRO Duo、Memory Stick PRO-HG Duo、Memory Stick Micro (M2)*1, SD memory card、SDHC memory card(UHS-I compliant), SDXC memory card(UHS-I compliant), microSD memory card*1, microSDHC memory card*1, microSDXC memory card*1
Focus system Type Fast Hybrid AF(phase-detection AF/contrast-detection AF)
Focus point Full frame:399 points(phase-detection AF)APS-C・
357 points(phase-detection AF)/25 points(contrast-detection AF)
Sensitivity range EV -2~20(at ISO 100 equivalent with F2.0 lens attached)
Exposure control Metering type 1200 zone-equivalent metering
ISO sensitivity (Recommended Exposure index) Still images:ISO100-25600(ISO50/64/80/51200/102400 expandable),AUTO (ISO100-6400:selectable lower limit and upper limit), Multi Frame NR(expandable up to ISO 102400), Movies: ISO100-25600 equivalent, AUTO(ISO100-25600 equivalent:selectable lower limit and upper limit)
Shutter Shutter speed Still images:1/8000 to 30 sec、Bulb、Movies:1/8000 to 1/4 sec
Silent shooting Yes(On/Off)
Electronic front curtain shutter Yes(On/Off)
SteadyShot INSIDE (image stabilization) Type Image Sensor-Shift mechanism with 5-axis compensation (Compensation depends on lens specifications)
Compensation effect 4.5 steps (Based on CIPA standard. Pitch/Yaw shake only. With Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA lens mounted. Long exposure NR off.)
Drive Continuous shooting speed*2 Continuous shooting Hi:Max. approx. 5fps、Continuous shooting Low:Max. approx. 2.5fps
No. of recordable frames (approx.) during continuous shooting*2 Continuous shooting Hi : JPEG L Extrafine:24 frames, JPEG L Fine:30 frames, JPEG L Standard:37 frames, RAW:23 frames, RAW&JPEG:22 frames
Viewfinder Type Electronic viewfinder(XGA OLED Tru-Finder)
Total number of dots 2,359,296 dots
Field coverage 100%
Magnification Approx. 0.78x(with 50mm lens at infinity、-1m-1diopter)
LCD screen Type 7.5cm(3.0 type)TFT drive
Total number of dots 1,228,800 dots
Adjustable angle Up approx. 107 degrees、down approx. 41 degrees
Audio Microphone Built-in Stereo microphone
Speaker Built-in, monaural
Interface Multi interface shoe, HDMI micro connector(Type-D),
Microphone terminal(3.5mm Stereo minijack),
Headphone terminal(3.5mm Stereo minijack), Multi/Micro USB Terminal
Wireless LAN(built-in) Wi-Fi compatible、IEEE802.11b/g/n(2.4GHz band)*3
NFC NFC Forum Type 3 Tag compliant
PlayMemories Camera Apps Yes
Battery Rechargeable battery pack NP-FW50
Weight Approx. 625g (1 lb 6.0 oz)(with battery and Memory Stick PRO Duo), approx. 582g (1 lb 4.5 oz)(body only)
Dimensions Approx. 126.9×95.7×60.3mm (5" x 3 7/8" x 2 3/8" )
(W×H×D、CIPA compliant)
Operating temperature 0-40℃
*1 With an adaptor (optional)
*2 Approximate. May vary depending on shooting conditions and media.
*3 Configuration method/Access method: WPS or manually/infrastructure mode. When connecting to smartphones, the camera can always work as a base without a wireless access point. (Security: WEP/WPA-PSK/WPA2-PSK)

I Av 35 mm fullformatskameror med utbytbart objektiv enlligt Sonys undersökning I juni 2015

ii Expandert ISO-omfång är endast tillgängligt vid stillbilder

iii Av digitala stillbildskameror. Sökarens förstoring är uppskattningsvis 0.78x (med 50mm objektiv på infinity, -1m-1). Till och med juni 2015 baserad på Sonys undersökning

iv Enligt Sonys interna tester med den elektroniska första slutarridån aktiverad.

V Baserad på CIPA-standad. Kompenserar för rotation och giringar. Mätts vid användning av obejktivet Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA, med “long exposure nopise reduction” avstängd.

vi Vissa objektiv är inte kompatibla med 5-axlig bildstabilisering.

vii Ett SDXC-minneskort av klass 10 eller högre krävs för XAVC S-inspelning och UHS Speed Class 3 krävs för inspening vid 100Mbps

viii I europeiska länder där PlayMemories Camera Apps finns tillgängliga.

• Teknologi, allmänt

• alpha

Sony Corporation is a leading manufacturer of audio, video, game, communications, key device and information technology products for the consumer and professional markets. With its music, pictures, computer entertainment and online businesses, Sony is uniquely positioned to be the leading electronics and entertainment company in the world. Sony recorded consolidated annual sales of approximately $68 billion for the fiscal year ended March 31, 2015. Sony Global Web Site: http://www.sony.net/