Amy Winehouse & Tony Bennett i duett - världspremiär för låten och videon ”Body and Soul”

Idag är det världspremiär för låten och videon ”Body and Soul”, en duett med Amy Winehouse och albumaktuella Tony Bennett.

“Body and Soul” spelades in av de båda artisterna den 23 mars 2011 i Abbey Road Studios i London och släpps idag, den 14 september för att hedra Amys Winehouse födelsedag. “Body and Soul” blev det sista som Winehouse spelade in innan sin tragiska bortgång och släpps nu på det som skulle varit artistens 28:e födelsedag. Intäkter från låten går till Amy Winehouse Foundation.

“We had a beautiful time recording together in the studio and I knew that Amy was very happy with how she performed that day.  I thought she was absolutely brilliant and this recording truly captures the essence of her unique artistry. She was a rare talent”, säger Tony Bennett.

Inspelningen filmades av Oscarsbelönade Dion Beebe (Chicago, Memoirs Of A Geisha ) som en del av en dokumentärfilm om Bennett. “Body and Soul” är en av 17 spår på Tony Bennetts kommande album, ”Duets ll”,  som släpps den 28 september. Plattan släpps i samband med Tony Bennetts 85-årsdag och är ett album innehållande några av vår tids största låtar, framförda av Bennett i duett med artister som Amy Winhouse, Lady Gaga, Mariah Carey, Sheryl Crow, Norah Jones, Carrie Underwood och John Mayer.