Bob Dylan släpper More Blood, More Tracks – The Bootleg Series Vol 14

Bob Dylan släpper More Blood, More Tracks – The Bootleg Series Vol 14

Utgåvan släpps via Columbia Records/Legacy Recordings, fredagen den 2 november 2018 och innehåller tidigare helt osläppta studioinspelningar och sessioner från 1975 års legendariska platta Blood On The Tracks. Albumet släpps på CD och 12" vinylformat, samt digitalt.

Ett smakprov från albumet finns att lyssna på redan idag via denna länk:

"If You See Her, Say Hello (Take1)"

På Bob Dylans The Bootleg Series Vol 14 hittas sex olika exklusiva studiosessioner inspelade under år 1974, varav fyra av dem spelades in i New York mellan 16-19 september och två stycken i Minneapolis den 27:e respektive 30:e december. Inspelningarna resulterade i ett av Dylans mest hyllade album genom tiderna: Blood On The Tracks. Blood On The Tracks är flitigt omnämnt som det album som definierade strukturen för det moderna pop-sångskriveriet som vi känner till det idag (en genre Dylan praktiskt taget myntade ett årtionde tidigare). Släppet av albumet resulterade bland annat i en förstaplats på Billboards 200-topplista, två stycken platina RIAA-certifieringar samt att Dylan år 2015 blev instiftad i Grammys Hall Of Fame.

Originalversionen av Blood On the Tracks spelades in under en fyradagarsperiod i New York i september 1974. Efter ett par månader kände Dylan att han behövde en annan approach till ljudbilden på plattan och bestämde sig således för att spela in fem utav låtarna vid Sound 80 Studion i Minneapolis, i december samma år. Samtidigt som många av de bortklippta versionerna av New York-inspelningarna genom åren har blivit hyllade av fans och samlare världen över, så har majoriteten av dessa inspelningar tidigare aldrig varit tillgängliga för allmänheten.

1 CD/2LP-upplagan av More Blood More Tracks innehåller 10 utav Dylans mest emotiva versioner av originalspåren som finns på Blood On The Tracks, inklusive en helt ny tolkning av spåret ”Up to Me”.

På 6 CD deluxversionen hittar man hela serien av Bob Dylan - More Blood, More Tracks - The Bootleg Series Vol. 14,i kronologisk ordning innefattande korrigeringar, fals-starts och studioprat.

Deluxutgåvan av boxsetet utges i en mycket limiterad upplaga. Efter det att boxseten är utsålda kommer det inte släppas några fler upplagor. Utgåvan innehåller en inbunden fotobok, anteckningar av rockhistorikern Jeff Slate, samt en fulländad reproduktion av Dylans handskrivna anteckningsblock på 75 sidor totalt, där läsaren får en unik inblick i skapandet av det lovprisade albumet Blood On the Tracks