​Depeche Mode släpper singeln “Where’s The Revolution”

​Depeche Mode släpper singeln “Where’s The Revolution”

På fredag släpper de multiplatinasäljande ikonerna Depeche Mode ny musik för första gången på fyra år. Singeln “Where’s The Revolution” spelades på bandets presskonferens i Milano redan i höstas och fans världen över har längtat efter låten sedan dess. På fredag är väntan över då “Where’s The Revolution” finns ute för lyssning och därmed blir den första låten från det kommande albumet “Spirit”.

Den 17 mars släpper Depeche Mode sitt 14:e studioalbum “Spirit” där bandet för första gången samarbetat med producenten James Ford (Simian Mobile Disco, Florence & The Machine och Arctic Monkeys). “Spirit” blir uppföljaren till Depeche Modes hyllade album “Delta Machine” från 2013 som nådde topp-5-placeringar i hela 26 länder och förstaplatsen i 12 länder.

Bandet följer upp albumreleasen med turnén “Global Spirit Tour” som har sin världsturnépremiär i Stockholm och Friends Arena den 5 maj 2017. På första delen av Global Spirit Tour kommer Dave Gahan, Martin Gore och Andy Fletcher spela för över 1,5 miljoner fans i 32 städer i 21 länder i Europa. Efter de Europeiska konserterna under sommaren 2017 kommer turnén ta sig vidare till Nord- och Sydamerika. Global Spirit Tour kommer bli bandets 18:e turné och innebär deras första livekonserter på över tre år. I november släppte Depeche Mode en fyra timmar lång DVD innehållande bandets alla banbrytande musikvideor. En uppskattad nostalgitripp som påminner om Depeche Modes storhet.

Med över 100 miljoner sålda album och efter att spelat inför 30 miljoner fans världen över är Depeche Mode ett av den moderna musikens mest inflytelserika och bäst säljande band genom tiderna. Martin Gore, Dave Gahan och Andy Fletcher bildade Depeche Mode år 1981 och otaliga artister har bandet som största inspirationskälla samtidigt som kritiker hyllar dem med ord som att de “blir mer och mer betydelsefulla ju mer tiden går”. Med nya albumet och världsturnén väntas Depeche Mode fortsätta denna historia av musikalisk innovation och kommersiell framgång.

På presskonferensen i Milano i höstas sa Dave Gahan: ”We're exceptionally proud of Spirit's sound and energy, and we're excited to get back on tour to share it with our fans around the world."

www.depechemode.com