Elias Hurtig släpper debutsingeln "Är du dum"

Elias Hurtig släpper debutsingeln "Är du dum"

LYSSNA:
Elias Hurtig - Är du dum

Elias Hurtig är en 21-årig musikalisk talang, artist och låtskrivare född och uppvuxen i Nacka utanför Stockholm. Även om han har synts i olika musiksammanhang och stått på scen sedan tonåren blir den kommande singeln Är du dum med releasedatum den 12 april hans officiella debut. Soundet är en hybrid mellan rap och pop som vi kommer få höra mer av i hans framtida musik under året.

Elias musikintresse tog fart redan i tidig ålder när han tillsammans med några vänner började rappa över hiphopinstrumentaler i högstadiet. De släppte sedan låtarna, mest på skoj. Efter tre släppta låtar skapades en hype kring musiken och de fick spela på några ställen runt om i Sverige. Detta var början på gruppen som vi idag känner som Hov1, där Elias Hurtig var en utav de tidiga grundmedlemmarna. Elias kontrakterades sedan på management och förlagsidan av The Bank och har sedan dess jobbat på sitt debutmaterial. I vintras signades han till Sony Music.

Inspiration till Elias musikskapande hämtas från väldigt mycket. Allt från karaktärsdrag i filmer till människor i sin omgivning till musik. Hans textförfattande handlar till stor del om egenupplevda händelser, personliga erfarenheter och reflektioner om livet.

- För mig är det viktigt att få in delar av mig själv i varje låt. Inspirationen kommer ofta från människor runt om mig som lägger ned sin själ i något. Min inspiration kan även som en kontrast komma från dom mörka sidorna hos folk. Exempelvis idioter man har haft i sin närhet har komiskt nog inspirerat min musik otroligt mycket.

Musikvideon till Är du dum släpps också idag och är framtagen av den kreativa byrån Plint.

FÖLJ ELIAS: Instagram I Facebook