John Legend är #1 för första gången på Billboard och Sverigetopplistan

John Legend är #1 för första gången på Billboard och Sverigetopplistan

John Legends pianoballad ”All of Me” är etta på den svenska singeltopplistan och på den amerikanska topplistan Billboard Hot 100. Detta är den niofaldige Grammyvinnaren John Legends första etta någonsin i både Sverige och Amerika. ”All of Me” har i sex veckor legat på Billboards andraplats, men denna vecka puttar Legend ner Pharrells “Happy” som regerat på topplistan i tio veckor.

Väntan har varit lång. John Legends förstaplacering på Billboard kommer nästan exakt 10 år efter att han för första gången debuterade på topplistan den 22 maj 2004. ”All of Me” har sålt platina i Sverige och är Legends bäst säljande singel med mer än 3,5 miljoner sålda exemplar i Amerika och totalt 4,5 miljoner i hela världen.

All of Me” har inte bara blivit etta på andra sidan Atlanten och i Sverige utan toppat listor i bland annat Australien, Portugal, Irland, England och Nederländerna. I skrivande stund innehar låten ”All of Me” femteplatsen och albumet ”Love In The Future” sjätteplatsen på Spotify i Sverige. Även DJ Tiëstos remix hyllas och klättrar på listorna, ”All of Me – Tiësto Birthday Treatment Remix – Radio Edit” ligger på sjätteplats på Spotifys singellista.

Låten ”All Of Me” har John Legend skrivit tillsammans med Toby Gad och producerat med Dave Tozer. Låten är en kärlekshyllning till John Legends fru, supermodellen Chrissy Teigen och videon till ”All of Me” är filmad under parets bröllopsresa vid Lake Como i Italien. Den vackra videon som i slutet innehåller delar från Legends och Teigens vigsel har setts över 97 miljoner gånger på YouTube.

John Legend befinner sig just nu i mitten av sin Nordamerikanska turné ”An Evening with John Legend: All of Me Tour”, där Legend bjuder på en intim konsert med akustisk sättning, gitarrist och en stråkkvartett. I en recension nyligen beskrev Billboard turnén som “one of the best concerts ever.”

www.johnlegend.com