Lorentz & Sakarias aktuella med turné och ny singel

Lorentz & Sakarias aktuella med turné och ny singel

En av de senaste årens mest hyllade svenska akter ger sig ut på turné i vår – Lorentz & Sakarias. Duon inleder Sverigespelningarna i Göteborg den 15 februari och fortsätter sedan med konserter i bland annat Malmö, Stockholm, Uppsala, Luleå, Gävle och Örebro. På repertoaren finns ett av förra årets högst betygsatta svenska album, "Himlen är som mörkast när stjärnorna lyser starkast”, och i dagarna släpps “Molnen (Ni kan inte nå mig) feat Duvchi” som tredje singel.

Lorentz & Sakarias “Himlen är som mörkast när stjärnorna lyser starkast” blev ett av förra årets mest hyllade svenska album. Expressen kallade det "glödande” och delade ut fem getingar. Det blev också höga betyg och fina omdömen i DN, Aftonbladet och Nöjesguiden och singlarna "Diamant” och "Garbo, Astrid & Taube” har spelats flitigt på radio. I dagarna släpps nya singeln "Molnen (Ni kan inte nå mig) feat Duvchi”, som Expressens recensent är "dödligt förälskad” i. Den släpps tillsammans med en remix av den amerikanska hiphoplegenden OG Ron C, grundare av det kultförklarade och framgångsrika skivbolaget Swishahouse.

Lorentz och Sakarias började skriva texter och gör musik på 90-talet och har sedan dess varit en del av hiphopscenen. 2005 grundade Sakarias det ikoniska skivbolaget Baseline Music som blivit ett av landets mest inflytelserika. 2007 började de göra musik under gemensamt namn och sedan dess har Lorentz & Sakarias etablerat sig som en av Sveriges mest intressanta akter. Något som inte minst visas av årets nomineringarna till tre Grammis, två P3 Guld, Årets hiphop på Manifestgalan och Årets grupp på Kingsizegalan.

Den 15 februari ger sig Lorentz & Sakarias ut på en turné som inleds i Göteborg och sedan fortsätter runt om i Sverige. I sommar spelar de dessutom på några av landets största musikfestivaler, så som Peace & Love, Hultsfredsfestivalen och Putte i Parken.

Turnéplan

12-14 februari – Oslo, By:larm
15 februari – Göteborg, Pustervik
21 februari – Malmö, Debaser
22 februari – Hässleholm, Markan
2 mars – Mariestad, Klubb Kaliber K65
9 mars – Stockholm, Münchenbryggeriet
16 mars – Luleå, Minus 30 Kulturens Hus
28 mars – Gävle, Slickcity
26 april – Örebro, Campus 48 h
29 april – Uppsala, V-Dala Nation
4 maj – Huskvarna, Popadelica
25 maj – Göteborg, Knarrholmen
1 juni – Hässleholm, Siestafestivalen
3 juni –Stockholm, Gröna Lund
13 juni – Hultsfredsfestivalen
26 juni – Borlänge, Peace & Love
5 juli – Karlstad, Putte i Parken
13 juli – Härnösand, Broöppning

Pressen om Lorentz & Sakarias:

Svensk musikhistoria
Jan Gradvall, DI Weekend.

Skapar någonting som inte är av denna värld"
Annah Björk, Expressen

Det finns så mycket att applådera att jag inte vet var jag ska börja"
Per Magnusson, Aftonbladet