Netflix presenterar... HOMECOMING: A Film by Beyoncé - tillgänglig idag

Netflix presenterar... HOMECOMING: A Film by Beyoncé - tillgänglig idag

Idag släpper Netflix Homecoming: A Film by Beyoncé som presenterar en initim inblick i hennes historiska uppträdande på Coachella 2018 som hyllade USA:s historiskt svarta universitet (HBCUs, Historically Black Colleges and Universities). Varvat med öppna bilder och intervjuer som detaljer förberedelserna och den mäktiga avsikt bakom hennes vision ger Homecoming en inblick i processen och de emotionella fysiska uppoffringarna det har tagit att konceptualisera och genomföra ett uppträdande av en sådan omfattning att det blev en kulturell rörelse. Detta fristående Netflix Original är nu tillgängligt globalt på Netflix.

Som den första svarta kvinna att headlinea Coachella, visar Homecoming upp de afroamerikanska visionärerna som har inspirerat Beyoncé, vilket inkluderar HBCU alumni Toni Morrison, Alice Walker, aktivisten Marian Wright Edelan, och forskaren W.E.B. Du Bois, samt kulturella celebriteter som Nina Simone, Maya Angelou, Chimamanda Ngozi Adichie och Audre Lorde. Beyoncés personliga kännedom om relevansen och hyllandet av HCBUs började med hennes pappa, Mathew Knowles, en alumni från Fisk University.

Filmen, som är inspelad under åtta månader, följer den globala underhållaren där hon återkommer till scenen efter födseln av hennes tvillingar. Den betonar de omfattande förberedelserna inför att skapa detta banbrytande framträdande som inkluderade fyra månader av bandrepetitioner följt av fyra månader till med dansrepetitioner med över 150 musiker, dansare och andra kreatörer, vilka alla var handplockade av artisten själv.

Credit: Courtesy of Parkwood Entertainment

Att bolla två roller, både som regissör av liveuppträdandet och filmen som fångade processen av att skapa det, säger Beyoncé ”It was one of the hardest jobs I have taken on but I knew that I had to push myself and my team to go beyond great to legendary. We knew nothing like this was ever done on a festival level before and it needed to be iconic beyond compare. The performance was an homage to an important part of African American culture. It had to be true to those who know and entertaining and enlightening to those who needed to learn. In making the film and re-telling the story, the purpose remained the same.”

Många som deltog i uppträdandet (bandet, sångarna och dansarna) är tidigare HBCU studenter och har deltagit i HBCUs traditionella marscherande band. De anslöt sig till Beyoncés egna team av artister, som har turnerat med hennes i flera år. Tittare får inte bara att se intensiva dansrep och artisternas talanger, men också höra om personliga resor från att vara HBCU-student till artist och den livslånga effekten som kommer av att uppträda bredvid Beyoncé på denna historiska konsert.

So many people who are culturally aware and intellectually sound are graduates from historically black colleges and universities, including my father,” sager hon i filmen. “There is something incredibly important about the HBCU experience that must be celebrated and protected.

Som en belöning åt hennes fans innehåller även filmen en remake av ”Before I Let Go” av Frankie Beverly and Maze, en R&B-klassiker från 1981 som vanligen spelas under HBCU-matcher. Singeln finns tillgänglig på filmens soundtrack Homecoming: The Live Album, som finns tillgängligt idag.

Homecoming: A Film by Beyoncé är regisserad och producerad av Beyoncé Knowles-Carter. Co-director är Ed Burke, som länge har samarbetat med Beyoncé. Steve Pamon och Erinn Williams är exekutiva producenter.