Omslag Albin Lee Meldau "About You"

Så mycket bättre-aktuella Albin Lee Meldau släpper debutalbumet "About You"!

Idag släpper Albin Lee Meldau sitt debutalbum ”About You” – när du lyssnar på skivan, går på djupet i Albins andlöst vackra låtar så förstår du hans drivkraft: “Historier,” förklarar han. “Det är det som betyder något i längden. Om jag kan uppnå det är jag nöjd. Det finns många som kan sjunga”. Först och främst vill Albin se det som historier ur en dagbok. Ett försök att bli en artist som inte bara dokumenterar vad han känner utan också vad han ser.

På “About You” knyter Albin an till en rik musikhistoria från rhythm & blues – Al Green, Van Morrison – till samtida nyskapare som James Blake, Sam Smith och Hozier. Musiken sväller från enkla gitarr- eller pianoballader via Ronson-lika mixar av hiphop-beats och svepande stråkar till händerna-i-luften-soulig danspop. Det har tveklöst en del att göra med Albins samarbeten med låtskrivare som Jimmy Napes (Sam Smith, Disclosure), DJ Khalil (Anderson Paak), och Neil Ormandy (James Arthur) plus producenterna Bastian Langebaek (Jessie Ware, Jack Garratt) och Jamie Scott (Rag'n'Bone Man, Ed Sheeran).

Han slog igenom 2015 med ”Lou Lou”, en låt som även den passar perfekt på nya albumet. Och det är där vi kommer tillbaka till historierna: Precis som ”Lou Lou” berättar om en hjärtesorg på samma gång som en kvinna som står nära Albin dukar under i galenskap, så är de nya spåren lika djupt intensiva.

“De är små noveller om livet från en man som är förkrossad, som har sina problem, som är totalt uppriven,” säger Albin. “Det är en skiva om separation och om starten på något nytt.” Du hittar smärta, men också hopp, stärkande avskedskyssar och nyfikna möten.

Efter en genomlyssning är det inte svårt att förstå att Albin redan blivit nominerad till en Grammis 2017 i kategorin Årets nykomling. Men, det är ändå runt den tredje genomlyssningen man börjar lägga märke till texterna, och hans historieberättande skiner igenom. Ta “Try”. Lyssna på de första meningarna - en rörande hyllning till livslång kärlek:

"When we're both gray and old / I beg of you open up my letters / Tell me stories about drinking wine / How he took you out for dinner, how you danced all night."Sedan blir det tydligt att han sjunger till en älskad som lämnat honom. "I ain't saying you should be alone for the rest of your life / but you’ll rip this heart out."Hennes förlust är vår vinst när vi lutar hos närmare för att höra hur historien slutar.

Lyssna på albumet HÄR.

Se också videon till senaste singeln "I Need Your Love" HÄR