Sony Xperia Z1 Compact – en flaggskeppsmobil i det mindre formatet

Idag den 6 januari presenteras Sony Xperia Z1 Compact, ett ingenjörsmässigt mästerverk där Sony lyckats krympa flaggskeppsmodellen Xperia Z1 från 5 till 4.3 tum utan att kompromissa med vare sig funktioner eller prestanda. En unik kombination som fram tills nu saknats bland Android-smartphones.

Sony Xperia Z1 Compact är ett resultat av det bästa från Sony. Liksom storebror Sony Xperia Z1 är Xperia Z1 Compact en damm- och vattentålig smartphone som kombinerar klassledande prestanda med en kamera som erbjuder helt unika foto- och filmupplevelser. Dessutom är Xperia Z1 Compact utrustad med ett smart vinterläge som låter dig använda mobilen med vantarna på i kylan.

Mobilkamera i världsklass

Trots sin kompakta storlek är Xperia Z1 Compact utrustad med samma prisbelönta mobilkamera som storebror Xperia Z1. En kraftfull 20,7-megapixelkamera, med en bildsensor som motsvarar de stora sensorer som vanligtvis återfinns i många av Sonys digitalkameror. Tillsammans med Sonys prisbelönta G optik och BIONZ-processor möjliggörs snabb slutartid, 3 gånger klarbildszoom och skarpa bilder, både på långt avstånd och under dåliga ljusförhållanden.

Liksom övriga Z-familjen har Xperia Z1 Compact lånat sin skärmteknik från Sony Bravia där TRILUMINOS garanterar en bred palett av färger och X-Reality för en oöverträffad skärpa.

– Oavsett vilken storlek man föredrar i Z-familjen ska man aldrig behöva kompromissa med vare sig kvalitet, prestanda eller innehåll. Xperia Z1 Compact är en pigg och kraftfull utmanare som kommer göra det svettigt för sina konkurrenter i samma storleksklass under 2014, säger Ola Lilja Molén, nordisk marknadchef, Sony Mobile.

Aldrig har det varit enklare att byta till en Xperia

Tack vare Xperia Transfer Mobile har det aldrig varit enklare att byta från en Android eller iPhone till Xperia. Utan inblandning från någon PC överförs alla kontakter, bilder, bokmärken, appar, meddelanden och mycket mer, antingen trådlöst via NFC eller med hjälp av en kabel direkt mellan den gamla mobilen och den nya Xperia-modellen.

Med en Xperia Z1 Compact kan du lämna laddaren hemma

Trots sin storlek innehåller Xperia Z1 Compact ett 2300 mAh-batteri med kategorins bästa batteritid. För att ytterligare förlänga batteritiden finns också ett STAMINA-mode som automatiskt stänger av processor och appar i bakgrunden när skärmen har släckts.

Appar för en smartare kamera

Xperia Z1 Compact utvecklar användarens fotograferande och filmande genom att erbjuda en uppsättning underhållande och användbara appar inbyggda direkt i kamerans gränssnitt. Vid lansering ingår nedanstående fyra appar, men fler finns tillgängliga för nedladdning på Google Play.

·  Live-streama dig själv och dina vänner direkt på Facebook

Sony Xperia Z1 Compact är utrustad med appen Social Live som gör det enkelt att live-streama direkt från kameran till Facebook. Efter avslutad live-streaming finns videoklippet tillgängligt i ytterligare 24 timmar på användarens Facebook-vägg. Funktionen är utvecklad i samarbete med det svenska streamingföretaget Bambuser.

·  Fota för information

Info-eye heter appen som ger information om saker som användaren fotograferar av, exempelvis information om viner, böcker och landmärken.

·  61 bilder på ett ögonblick

Med hjälp av appen Timeshift burst tas 61 bilder på 2 sekunder – en sekund före och en sekund efter det att slutaren är nedtryckt. Detta göra att användaren kan skrolla både fram och tillbaka för att hitta just den bilden som fångar ögonblicket bäst.

·  Augmented reality för en roligare verklighet

AR effect är appen som skapar ett lager av roliga och anpassningsbara animationer direkt på bilderna tagna med Xperia Z1 Compact. Appen använder Sonys egna SmartAR augmented reality technology.

Xperia Z1 Compact:s kamera-appar är en del i Sonys ekosystem av befintliga och framtida samarbetspartners som kontinuerligt kommer att erbjuda nya, roliga och användbara foto- och filmupplevelser, lättillgängliga som appar direkt i kameragränssnittet.

Med världens snabbaste smartphone-processor

För att maximera användarupplevelsen är Xperia Z1 Compact utrustad med världens snabbaste smartphone-processor – Qualcomm Snapdragon 800 med 2.2 GHz quad-core CPU och 4G LTE.

Sony Xperia Z1 Compact med Android Jelly Bean (4.3) kommer i färgerna svart, vit, rosa och limegrön med planerad säljstart i februari i Sverige.

Nyckelegenskaper hos Xperia Z1 Compact

·  Samma överlägsna prestanda och funktioner som hos Xperia™ Z1. För första gången får du flaggskeppsprestanda i ett mindre format – utan kompromisser.

·  Enkelt att föra över innehållet från din gamla Android eller iPhone till din Xperia™ med hjälp av Xperia™ Transfer.

·  Sony G Lens, bildsensorn Exmor RS™ for mobile (1/2,3 tum, 20,7 MP) och bildprocessorn BIONZ™ for mobile.

·  Vatten- och dammtålig (IP55 och IP58). Skärm av härdat glas med en stomme i aluminium.

·  Det kraftfulla 2300 mAh-batteriet och STAMINA Mode ger dig oöverträffad batteritid.

·  4,3-tums TRILUMINOS™-display med X-Reality™ for mobile.

·  4G och quad-core-processor, 2,2 Ghz med 2GB RAM.

·  Kommer i fyra färger

För full specifikationslista på Sony Xperia Z1 Compact, klicka här.

- Slut –

FÖR PRESSFRÅGOR, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Erik Yström, nordisk PR-ansvarig, Sony Mobile Communications

Telefon: +46 (0) 722 45 19 00, E-post: erik.ystrom@sonymobile.com

För mer information, bilder och videor besök: www.sonymobile.com/press

• Data, Telekom, IT

Sony Mobile Communications är ett dotterbolag till Tokyo-baserade Sony Corporation. Sony Corporation är världsledande leverantörer av tekniska produkter för konsument- och professionella marknader i ljud, bild/video, spel, kommunikation och informationsteknik. Med smartphone-serien Xperia, erbjuder Sony Mobile Communications Sonys bästa teknik, innehåll och tjänster samt enkel anslutning till Sonys nätverk av underhållning och upplevelser.

Claes Nyströmer

Presskontakt PR-konsult 070-341 46 49