Sophos förutspår säkerhetshoten som växer under 2019

Nyhet   •   Nov 15, 2018 10:15 CET

Riktade attacker som SamSam gör att "copy cats" följer efter.

IT-säkerhetsföretaget Sophos beskriver i studien 2019 Threat Report tre områden där cyberhotet förväntas växa under nästa år. Studien har genomförts av SophosLabs som analyserat utvecklingen under den senaste tolvmånadersperioden och hur trenden ser ut för 2019.

Sophos säkerhetsexpert Per Söderqvist kommenterar utvecklingen och trenden:

– Hotbilden förändras hela tiden vilket gör det svårare att se detaljerna i kommande attacker. Samtidigt finns det enorma mängder data som går att bearbeta och som kan ge oss en blick för vilka utmaningar vi står inför. Men den här rapporten stärker min övertygelse om att AI blir ett allt viktigare verktyg när det gäller att skapa effektiva lösningar och tjänster som hanterar tidigare okända hot.

Det här kan vi vänta oss under 2019:

Fler skräddarsydda ransomware-attacker
Under 2018 har cyberkriminella tjänat miljontals dollar med väl förberedda och noga riktade attacker med gisslanprogram. Den här typen av välplanerade attacker skiljer sig från bredare attacker som ”spray and pray” – där använder man sig av massutskick och bara en låg andel väljer att betala angriparen. Genom att i stället identifiera lämpliga offer och skräddarsy attacken utifrån de skydd som behöver kringgås ökar det ekonomiska utfallet. Med tanke på de ekonomiska framgångar brottslingar haft med riktade attacker som SamSam, BitPaymer och Dharma kan vi enligt Sophos experter förvänta oss fler riktade attacker och ”copy cats” under 2019.

Cyberkriminella vänder våra egna verktyg mot oss
Årets rapport pekar på en utveckling där intrång och attacker bygger på att befintliga IT-verktyg används som kanal för att stjäla information eller infektera en enhet med ransomware. Ett exempel är när cyberkriminella använder administratörsverktyg i Windows, inklusive Powershell och Windows programfiler för att angripa användarna med skadlig kod. I rapporten beskrivs mer detaljerat hur exempelvis EternalBlue använts för så kallad cryptojacking, trots att Microsoft gjorde en uppdatering för mer än ett år sedan.

Skadlig kod för mobila enheter och IoT fortsätter att gissla
2018 har präglats av ett ökat antal olagliga Android-appar som riktar in sig på att sprida skadlig kod till mobiltelefoner, läsplattor och IoT-enheter. Angriparna har också lärt sig att undgå upptäckt och få skadliga appar publicerade på Google Play och andra kanaler.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om cyberhot och trender är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com

Ta del av Sophos “2019 Threat Report” (pdf)»

Kommentarer (0)