Thoma Bravo slutför förvärvet av Sophos

Thoma Bravo slutför förvärvet av Sophos

Riskkapitalbolaget Thoma Bravo slutför nu förvärvet av IT-säkerhetsföretaget Sophos i en kontantaffär. Förvärvserbjudandet som kom den 14 oktober 2019 innebär att Thoma Bravo betalar cirka 40 miljarder kronor för Sophos som tidigare varit noterat på Londonbörsen.

Enligt villkoren i avtalet får Sophos aktieägare 7,4 dollar per aktie. Priset per aktie innebär en premie på 168 procent i förhållande till värdet vid Sophos börsnotering i juni 2015.

– Vi är glada över att få arbeta med Thoma Bravo när vi nu börjar nästa kapitel av tillväxt mot målet att leverera världens mest effektiva teknik för nästa generations IT-säkerhet. Nyligen lanserade vi Sophos XG Firewall med Xstream-arkitektur som är vår viktigaste säkerhetslösning någonsin. Med Thoma Bravo som ägare kan vi nu arbeta ännu effektivare till glädje för våra kunder, partner och företag som helhet, säger Kris Hagerman, vd för Sophos.

Mer information om förvärvet finns här»