Video: 2020 kräver ett proaktivt arbete med IT-säkerhet

Video: 2020 kräver ett proaktivt arbete med IT-säkerhet

– IT-säkerhet har i många fall blivit ett omöjligt pussel där resurserna inte matchar hotbilden. Framför allt när det gäller tillgången på IT-säkerhetsexperter. För att klara utvecklingen krävs mer automatisering och teknik som bygger på proaktivitet. I stället för att man förlitar sig på traditionella säkerhetslösningar som fungerar reaktivt krävs verktyg som kan identifiera och avvärja attackerna innan de fått fäste, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Sophos skyddar över 400 000 organisationer av alla storlekar i mer än 150 länder och är världsledande inom nästa generations cybersäkerhet. SophosLabs är en central del av verksamheten och består av ett globalt team av säkerhetsexperter som arbetar med att säkra klienter (bärbara datorer, servrar och mobila enheter) och nätverk med hjälp av moln- och AI-baserade lösningar. Sophos lösningar skyddar mot ständigt nya hot i form av bland annat gisslanprogram, skadlig kod, så kallade exploits, riktade attacker och nätfiske.I molnplattformen Sophos Central finns en hel portfölj av produkter och tjänster, inklusive det avancerade klientskyddet Intercept X och brandväggen XG. Det ger en automatiserad, synkroniserad säkerhet och en helhetslösning som är tillgänglig via API:er. Sophos säljer sina produkter och tjänster via en global kanal med över 47 000 partner och Managed Service Providers (MSP). Företaget riktar sig också direkt till konsumenter med Sophos Home. Sophos har sitt huvudkontor i Oxford, England och är noterat på Londonbörsen under namnet ”SOPH”. Mer information finns på www.sophos.com