Nya versionen av Sophos Intercept X använder avancerad djupinlärning och prediktiv analys

Pressmeddelande   •   Jan 30, 2018 14:04 CET

Intercept X har utvecklats med särskilt fokus att förhindra behörighetsstölder som gör att cyberkriminella kan röra sig fritt i nätverk.

IT-säkerhetsföretaget Sophos nya version av Intercept X upptäcker och neutraliserar cyberhot med hjälp av så kallad djup maskininlärning. Det innebär en avancerad form av maskininlärning där datorsystem själva lär sig hur dom kan lösa problem. Genom att använda djupinlärning och neurala nätverk i kombination med avancerad applikationslåsning och ett utvecklat skydd mot gisslanprogram (ransomware) erbjuder Intercept X en hittills oöverträffad detekteringsnivå och en lägre andel falska positiver.

Den nya versionen av Sophos Intercept X omfattar flera tekniska innovationer som stärker skyddet mot gisslanprogram och säkerhetsluckor. Eftersom allt fler cyberattacker går ut på att stjäla användarnas behörigheter har Intercept X utvecklats med särskilt fokus att förhindra behörighetsstölder som gör att cyberkriminella kan röra sig fritt i nätverk.

Intercept X är en molntjänst baserad på plattformen Sophos Central och kan installeras och användas ihop med alla befintliga säkerhetslösningar för slutanvändare och enheter. När Intercept X används med Sophos brandvägg XG stärks skyddet ytterligare med hjälp av Sophos Synchronized Security.

Från reaktivt till proaktivt
– Generellt sett kan man säga att dagens IT-säkerhetslösningar till stor del bygger på teknik som är förlegad och inte möter den aktuella hotbilden. Svaren på angrepp blir därför reaktiva och näten som används är alltför grovmaskiga. Genom att använda prediktiv analys och djupinlärning har Sophos skapat betydligt mer kraftfulla verktyg som gör det möjligt att arbeta mer proaktivt. Med Intercept X kan fler angrepp och intrång identifieras och neutraliseras innan de gör någon skada, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

– Prediktiv analys är framtiden inom IT-säkerhet. Den senaste versionen av Intercept X innebär ett mycket stort steg framåt i arbetet med att skydda företag från intrång och gisslanprogram. Genom att använda djupinlärning och neurala nätverk ger Intercept X det mest avancerade skyddet för en verksamhet – oavsett vilken strategi och lösning som används i dag.

Djupinlärning är det senaste steget i utvecklingen inom maskininlärning. Tekniken ger en mycket kraftfull och skalbar detekteringsmodell som blir smartare och mer effektiv ju mer data som samlas in. Med kapacitet att bearbeta enorma mängder data kan Intercept X göra mer exakta förutsägelser i snabbare takt med betydligt färre falska positiva indikationer i jämförelse med traditionell maskininlärning.

Läs mer om djupinlärning och nya Intercept X»

Så bygger Sophos modeller för djup maskininlärning
Inom cybersäkerhet pratas det ofta om maskininlärning och hur det kan bidra till att utveckla ännu bättre säkerhetslösningar. I Madeline Schiappas artikel får läsaren en teknisk introduktion till hur Sophos arbetar med så kallad djupinlärning.

– Sophos arbetar mycket aktivt med maskininlärning, inte minst i utvecklingen av nya Intercept X. Vi är övertygade om att det är ett område som bara kommer att öka i betydelse och som hjälper oss att skapa lösningar som effektivt möter både dagens och morgondagens hot. Den här artikeln ger en utmärkt introduktion till hur olika former av maskininlärning kan bidra till att snabbare upptäcka och neutralisera cyberhot, säger Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Ladda ner artikeln»

Sophos prisbelönta helhetslösningar inom IT-säkerhet är ett av de bästa skydden mot avancerade hot och dataförluster. I dag använder över 100 miljoner användare i 150 länder företagets produkter och tjänster. Lösningarna är enkla att införa, använda och övervaka och har funktioner för kryptering, endpoint-säkerhet, webb, e-post, mobila enheter och nätverk.

En viktig resurs i arbetet med datasäkerhet är SophosLabs – ett globalt nätverk av övervakningscentra. Sophos har sitt huvudkontor i Oxford, England och är noterat på Londonbörsen under namnet ”SOPH”. Mer information finns på www.sophos.com/company.

Kommentarer (0)