Sophos Intercept X – nu med integrerat skydd för arbetsstationer

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2018 07:50 CEST

IT-säkerhetsföretaget Sophos kompletterar sin molntjänst Intercept X med så kallad Endpoint Detection and Response (EDR). Det innebär att användarna nu kan få ett avancerat och automatiserat skydd mot sofistikerade cyberhot riktade mot enskilda arbetsstationer.

Sophos nya EDR-lösning kan enkelt integreras med Intercept X, molntjänsten som upptäcker och neutraliserar cyberhot med hjälp av så kallad djup maskininlärning.

– Den här typen av integrerat skydd för arbetsstationer har tidigare krävt omfattande resurser och någon form av SOC (Security Operations Center). Det har gjort att bara ett fåtal företag kunnat ta del av en effektiv EDR-lösning. Nu gör vi den här typen av skydd tillgängligt för organisationer av alla storlekar och utan att det krävs omfattande manuell hantering, kommenterar Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

– Det handlar inte minst om att stoppa avancerade hot som annars skulle riskera att flyga under radarn. Intercept X har förfinats genom att i flera hundra miljoner verkliga fall identifiera skadlig kod och tidigare oupptäckta cyberhot, fortsätter Per Söderqvist.

– Med tanke på den snabbt ökande mängden cyberhot och det faktum att en del av dessa är mycket sofistikerade måste avancerad och kostnadseffektiv IT-säkerhet bli tillgänglig för fler. En lösning av det här slaget kan göra stor skillnad, särskilt för företag som inte har en egen stor IT-säkerhetsavdelning, kommenterar Ola Björling, ansvarig för Sophos i Norden och Baltikum.

Kort om Sophos Intercept X
Molntjänsten Intercept X upptäcker och neutraliserar cyberhot med hjälp av så kallad djup maskininlärning. Det är en avancerad form av maskininlärning där datorsystem själva lär sig hur de kan lösa problem. Genom att använda djupinlärning och neurala nätverk i kombination med avancerad applikationslåsning och ett utvecklat skydd mot gisslanprogram (ransomware) erbjuder Intercept X en hittills oöverträffad detekteringsnivå och en lägre andel falsklarm.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om IT-säkerhet och skydd av arbetsstationer är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com.

Intercept X Advanced med EDR lanseras i november 2018. Mer information och en betaversion finns tillgängligt här» Sophos Early Access Program

Sophos prisbelönta helhetslösningar inom IT-säkerhet är ett av de bästa skydden mot avancerade hot och dataförluster. I dag använder över 100 miljoner användare i 150 länder företagets produkter och tjänster. Lösningarna är enkla att införa, använda och övervaka och har funktioner för kryptering, endpoint-säkerhet, webb, e-post, mobila enheter och nätverk.

En viktig resurs i arbetet med datasäkerhet är SophosLabs – ett globalt nätverk av övervakningscentra. Sophos har sitt huvudkontor i Oxford, England och är noterat på Londonbörsen under namnet ”SOPH”. Mer information finns på www.sophos.com/company.

Kommentarer (0)