Stopp för bedrägliga appar med ny molntjänst för mobiler

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2020 09:45 CET

Exempel på fleeceware-appar SophosLabs identifierat i Google Play.

Bedrägliga appar och så kallad fleeceware fortsätter att vara ett problem för mobilanvändare. Därför lanserar nu IT-säkerhetsföretaget Sophos sin molntjänst Intercept X för mobila enheter. Tjänsten erbjuder nya säkerhetsfunktioner för den som använder Chrome OS och förbättrar säkerheten för Android och iOS.

Fleeceware upptäcktes först av SophosLabs i september 2019 och innebär att till synes gratis eller billiga appar i själva verket har höga kostnader som tillkommer när en provperiod är över eller användaren börjar använda fler funktioner. Nyligen upptäcktes ett tjugotal nya fleeceware-appar som redan laddats ned nära 600 miljoner gånger.

– I dag finns det inga mobila enheter som är immuna mot cyberhot. Men med den här tjänsten får användarna ett lika starkt skydd som vi kan erbjuda med Intercept X för Windows, macOS och servrar. Samtidigt har Intercept X för mobiler ett helt nytt och väl anpassat gränssnitt, säger Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Skyddar både privatpersoner och företag
Mobila enheter är i dag en sårbar måltavla, dels för att lura till sig pengar av användarna, dels för att komma åt företagsnätverk och känslig information.

– Med Intercept X för mobiler blir det betydligt enklare att identifiera fleeceware och samtidigt få ett omfattande skydd för alla typer av mobila enheter som ofta används både privat och i arbetet. Den nya tjänsten gör att vi effektivt minskar sårbarheten i alla led, fortsätter Per Söderqvist.

Intercept X för mobiler – enkelt att använda och gratis för privat bruk
Sophos Intercept X for Mobile hanteras enkelt via molntjänstplattformen Sophos Central. Tjänsten kan köpas som en fristående licens eller tillsammans med nya Sophos Mobile 9.5 UEM (Unified Endpoint Management) som ger en komplett och säker plattform med en integrerad säkerhetslösning för mobila enheter. För privat och oövervakad användning är Intercept X for Mobile gratis och tillgänglig i Apple App Store och Google Play.

Molntjänsten Intercept X upptäcker och neutraliserar cyberhot med hjälp av så kallad djup maskininlärning. Det är en avancerad form av maskininlärning där datorsystem själva lär sig hur de kan lösa problem. Genom att använda djupinlärning och neurala nätverk i kombination med avancerad applikationslåsning och ett utvecklat skydd mot gisslanprogram (ransomware) erbjuder Intercept X en hittills oöverträffad detekteringsnivå och en lägre andel falsklarm.

Läs mer om Intercept X för mobila enheter här»

Läs mer om fleeceware här»

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om IT-säkerhet i mobila enheter är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com.

I molnplattformen Sophos Central finns en hel portfölj av produkter och tjänster, inklusive det avancerade klientskyddet Intercept X och brandväggen XG. Det ger en automatiserad, synkroniserad säkerhet och en helhetslösning som är tillgänglig via API:er. Sophos säljer sina produkter och tjänster via en global kanal med över 47 000 partner och Managed Service Providers (MSP). Företaget riktar sig också direkt till konsumenter med Sophos Home. Sophos har sitt huvudkontor i Oxford, England och är noterat på Londonbörsen under namnet ”SOPH”. Mer information finns på www.sophos.com

Kommentarer (0)

Kommentera