Parisa Liljestrand ny styrelseordförande i SÖRAB

På årsstämman den 3 juni valdes Parisa Liljestrand till ny styrelseordförande för SÖRAB. Hon ersätter Örjan Lid som, efter fyra år som ordförande i SÖRABs styrelse, lämnar uppdraget. SÖRAB tackar Örjan för många års förtjänstfullt arbete och hälsar Parisa välkommen till bolaget.

Parisa Liljestrand är kommunstyrelsen ordförande i Vallentuna. Hon är 33 år och har nyligen rankats som nummer två på Ledarnas lista över landets 75 främsta unga kvinnliga chefer som gör skillnad och visar på värdet av ett bra ledarskap.

- Det ska bli spännande och utmanande att bidra i SÖRABs styrelse. Utveckling av bolaget och samarbetet i alla ägarkommuner i frågor om avfall och hållbarhet är viktigt. Jag ser fram emot det gemensamma arbetet för att nå våra nuvarande mål och att utforma nya mål för framtidens avfallshantering, säger Parisa Liljestrand.

SÖRAB ägs av kommunerna Danderyd, Järfälla, Lidingö, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Upplands Väsby och Vallentuna. I styrelsen sitter en ledamot och en suppleant från alla kommuner utom Stockholm.

Bolaget bildades 1978 och har i uppdrag att på ett rationellt och miljöriktigt sätt omhänderta och behandla det avfall som uppkommer i ägarkommunerna utom Stockholm.

• avfall
  • återvinning
  • styrelseordförande

SÖRAB ägs av 10 kommuner i Stockholms län och behandlar avfallet från nio av dessa kommuner. I SÖRAB-regionen bor ca en halv miljon människor - tillsammans kan vi göra skillnad. SÖRAB erbjuder också industrier och andra verksamheter sortering, återvinning och behandling av avfall.